Ενημέρωση
- 18 Μαρτίου 2010 // //
- Θέματα Εκπαιδευτικών Πολυτέκνων
- Εμφανίσεις: 7200
Συζήτηση και για το Φορολογικό κατά την ανάπτυξη της ερώτησης από το Βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ κ. Λ. Αυγενάκη...
Ρεπορτάζ:esos.gr
Μοριοδότηση και για τις πολύτεκνες και για τις τρίτεκνες οικογένειες θα προβλέπει το σχέδιο νόμου για το νέο σύστημα προσλήψεων που θα κατατεθεί , προς ψήφιση, στη Βουλή αμέσως μετ6ά το Πάσχα.
Όπως δήλωσε η υφυπ. Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου στη Βουλή «το νέο σύστημα προσλήψεων και διορισμών, το οποίο θα θεσμοθετηθεί, θα λάβει εκείνες τις πρόνοιες μέσω μοριοδότησης,
οι οποίες θα δώσουν τη στήριξη που πρέπει και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είναι τρίτεκνοι, αλλά και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είναι πολύτεκνοι».
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε πάρα πολύ για την δύναμή σας, κυρία Υπουργέ.
Χαιρετώντας την κ. Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, περνάμε στην τελευταία ερώτηση για σήμερα. Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 692/5-11-2009 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Ελευθερίου Αυγενάκη προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με την διατήρηση και επέκταση των ευεργετικών διατάξεων για τις τρίτεκνες οικογένειες.
Η επίκαιρη ερώτηση του κ. Αυγενάκη έχει ως εξής:
«Η προηγούμενη Κυβέρνηση έλαβε συγκεκριμένα οικονομικά και θεσμικά μέτρα που αφορούν τη στήριξη των οικογενειών με τρία παιδιά. Στη χώρα μας, οι τρίτεκνοι γονείς αποκτούν σταδιακά τα ίδια δικαιώματα και απολαμβάνουν ίσες ευκαιρίες με τους πολύτεκνους. Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου, υπάρχει μία διάχυτη ανησυχία και φημολογία στις τρίτεκνες οικογένειες ότι ορισμένες από τις παραπάνω ευεργετικές διατάξεις αναμένεται να αναθεωρηθούν. Συγκεκριμένα, ήδη η Υπουργός Παιδείας κυρία Άννα Διαμαντοπούλου, κατήργησε τη ρύθμιση που προέβλεπε για την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση να προσλαμβάνεται το 10% του προσωπικού από τρίτεκνες οικογένειες. Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύλλογος Τριτέκνων Ηρακλείου εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης, αλλά και με τη φημολογούμενη κατάργηση της ρύθμισης να απορροφάται το 10% των νέων δημοσίων υπαλλήλων από τρίτεκνες οικογένειες. Σημειώνεται ότι μόνο στο Ηράκλειο ο αριθμός των τριτέκνων ξεπερνά τις 15.000, οι οποίοι και τα βάζουν πέρα σε πολύ δύσκολες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Πρώτον, ποιες είναι οι ακριβείς προθέσεις της Κυβέρνησης σχετικά με τη διατήρηση και την επέκταση των ευεργετικών διατάξεων προς τις τρίτεκνες οικογένειες; Ποιες συγκεκριμένες διατάξεις προτίθεστε να αναθεωρήσετε;
Δεύτερον, με ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεστε να ενισχύσετε τις τρίτεκνες οικογένειες, έργο που ξεκίνησε η προηγούμενη Κυβέρνηση;»
Η Υπουργός κυρία Χριστοφιλοπούλου έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, θέτετε ένα ζήτημα το οποίο είναι κρίσιμο, γιατί άπτεται αφενός της ανάγκης να συνεχίσει και ει δυνατόν να εμπλουτιστεί και να ολοκληρωθεί μια πολιτική δημογραφική -για την οποία πιστεύω ότι όλες οι πτέρυγες της Βουλής με διαφορετική προσέγγιση, αλλά νομίζω όλες οι πτέρυγες της Βουλής είναι πεισμένες- και από την άλλη να προχωρήσει μία πολύ σημαντική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ένα μεγάλο μέρος της οποίας βασίζεται και στα ομόφωνα πορίσματα του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας που έγινε και ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο.
Είναι δεδομένη η βούληση της Κυβέρνησης, η οποία εκφράστηκε άλλωστε και με το επίδομα αλληλεγγύης. Η Υπουργός Υγείας που κάθεται δίπλα μου, γνωρίζει πολύ καλά ότι το επίδομα αλληλεγγύης κλιμακώθηκε ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων. Αυτό είναι μία πρώτη ένδειξη ότι η Κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου δεν προτίθεται -το αντίθετο μάλιστα- να αγνοήσει την παράμετρο εκείνη που αφορά τις ανάγκες μιας οικογένειας, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών που αυτή έχει.
Αλλά ας ξαναέρθουμε στα της παιδείας και στα της ερώτησής σας. Όσον αφορά το πλαίσιο αποσπάσεων, μεταθέσεων, διορισμών εκπαιδευτικών ισχύουν οι διατάξεις σήμερα ως ισχύουν και παραμένουν. Σύντομα θα έρθει στη Βουλή -και πάντως μετά το Πάσχα- για πρώτη ανάγνωση αρχικά, το νομοσχέδιο που θα αφορά την αλλαγή αυτού του καθεστώτος.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω από εδώ, κύριε συνάδελφε και πολλούς από τους άλλους συναδέλφους που μας έχουν κάνει γραπτές ερωτήσεις και από το δικό σας Νομό και από άλλους Νομούς για δύο πράγματα. Πρώτον, ότι θα θεσπιστεί μετά από διαβούλευση μία επαρκής μεταβατική περίοδος, έτσι ώστε να μην υπάρχουν βίαιες ανατροπές στον προγραμματισμό ζωής πολλών οικογενειών. Και δεύτερον, ότι το νέο σύστημα προσλήψεων και διορισμών, το οποίο θα θεσμοθετηθεί, θα λάβει εκείνες τις πρόνοιες μέσω μοριοδότησης, οι οποίες θα δώσουν τη στήριξη που πρέπει και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είναι τρίτεκνοι, αλλά και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είναι πολύτεκνοι.
Άρα, πρόθεσή μας είναι σ’ αυτό το νέο σύστημα να χτίσουμε, να οικοδομήσουμε μέσα και τα κοινωνικά κριτήρια. Δεν θα αφήσουμε, λοιπόν, χωρίς την ιδιαίτερη πρόνοια και τις τρίτεκνες οικογένειες. Θα έρθουμε στην Επιτροπή και θα έχουμε όλο το χρόνο να τις δείτε τις διατάξεις και να τις συζητήσουμε.
Σε ό,τι αφορά τώρα το σύστημα δια βίου μάθησης. Και εδώ υπάρχουν υφιστάμενες ποσοστώσεις και κριτήρια σε ό,τι αφορά τα ινστιτούτα αρχικής κατάρτισης, τα Ι.Ε.Κ.. Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι με συντονισμό του Υπουργείου Παιδείας να καθιερωθεί –θα έλεγα για πρώτη φορά στη χώρα- ένα σύστημα δια βίου μάθησης, το οποίο να πατάει στις καλές πρακτικές του παρελθόντος, αλλά να κάνει και ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Να συνδέει τη δια βίου μάθηση με τις μεγάλες αναπτυξιακές προκλήσεις και τις προτεραιότητες της χώρας και να συνδέει τη δια βίου μάθηση και με τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων που ζητούν δουλειά. Σήμερα περισσότερο παρά ποτέ υπάρχει αυτή η αναγκαιότητα.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Υπουργού)
Θα πω μία κουβέντα, κύριε Πρόεδρε, και θα αφήσω τα υπόλοιπα για τη δευτερολογία μου.
Θέλω, λοιπόν, να σας διαβεβαιώσω ότι ο επανασχεδιασμός της δια βίου μάθησης δεν θα αφήσει καθόλου απέξω, το αντίθετο μάλιστα, εκείνες τις ιδιαίτερες θετικές διακρίσεις που αφορούν και την τριτεκνία και την πολυτεκνία, αλλά και άλλα ζητήματα, όπως το ζήτημα της ισότητας των φύλων, δηλαδή, της πρόσβασης των γυναικών, της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στα συστήματα κατάρτισης και εκπαίδευσης ενηλίκων.
Άρα, όλα αυτά θα διατηρηθούν και μέσα από διαδοχικές διαβουλεύσεις, νομίζω, ότι θα βελτιωθούν οι ρυθμίσεις με τον εποικοδομητικό διάλογο που θα γίνει, όταν και αυτό το νομοσχέδιο έρθει στη Βουλή. Άρα, είμαστε έτοιμοι και πρόθυμοι να ακούσουμε και τις δικές σας απόψεις και προτάσεις προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης και της βελτίωσης των ρυθμίσεων αυτών στο νέο πλαίσιο το οποίο εμείς θα φέρουμε
Τώρα, κύριε Πρόεδρε, επειδή έχω υπερβεί το χρόνο μου δεν ξέρω, εάν μπορώ να συνεχίσω. Μήπως θέλει να πάρει το λόγο ο κ. Αυγενάκης, επειδή είναι η σειρά του και μετά να προχωρήσω στα υπόλοιπα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαϊτσης Αποστολάτος): Ναι, σίγουρα είναι καλύτερα.
Ο κ. Αυγενάκης έχει το λόγο για τρία λεπτά.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, σας ευχαριστώ για την ενημέρωση που μου παρείχατε και βεβαίως χαίρομαι που συμφωνείτε και εσείς για την κρισιμότητα του θέματος που προκύπτει μέσα από την ερώτησή μου.
Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όπως πολύ καλά γνωρίζετε και γνωρίζουμε όλοι σ’ αυτήν την Αίθουσα, έλαβε συγκεκριμένα οικονομικά και θεσμικά μέτρα που αφορούσαν τη στήριξη των οικογενειών με τρία παιδιά, προκειμένου οι συγκεκριμένοι γονείς να αποκτήσουν στη χώρα μας σταδιακά τα ίδια δικαιώματα και να απολαμβάνουν ίσες ευκαιρίες με τους πολύτεκνους.
Ενδεικτικά αναφέρω από τον τομέα των αρμοδιοτήτων σας, ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων θεσμοθέτησε επί των ημερών μας μέτρα για μεταγραφές φοιτητών, μελών τρίτεκνων οικογενειών, με τους ίδιους όρους που ισχύουν για οικογένειες με περισσότερα παιδιά, ενώ ευεργετικές διατάξεις υιοθετήθηκαν και για τις οικογένειες με τρία παιδιά, όμοιες με τις ισχύουσες γι’ αυτές με τέσσερα και άνω και στα ινστιτούτα δια βίου εκπαίδευσης και στα προγράμματα δια βίου κατάρτισης δημοσίων Ι.Ε.Κ..
Ωστόσο, σήμερα υπάρχει μία διάχυτη ανησυχία στις οικογένειες με τρία παιδιά, αλλά και σε αυτές με περισσότερα, καθώς αναμένονται ορισμένες από τις υπάρχουσες ευεργετικές διατάξεις να αναθεωρηθούν. Και αυτό είναι ήδη γεγονός, καθώς στα οικονομικά μέτρα, κυρία Υπουργέ, που ανακοίνωσε η Κυβέρνησή σας δεν υπάρχει καμία πρόνοια για τις οικογένειες με τρία ή περισσότερα παιδιά, οι οποίες και αποδεδειγμένα έχουν αυξημένα έξοδα και το καταλαβαίνουμε όλοι μας, ενώ το φορολογικό νομοσχέδιο, επίσης δεν εμπεριέχει καμία ιδιαίτερη πρόνοια γι’ αυτές τις οικογένειες.
Δεδομένης της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, αλλά και για τη στήριξη των εν λόγω οικογενειών, κρίνω αναγκαία και ζητώ από μέρους σας να λάβετε πρωτοβουλίες για τη λήψη μέτρων που θα συμβάλουν στη διαφοροποίηση των οικογενειών με τρία και πάνω παιδιά από τα επίπονα οικονομικά μέτρα που πήρατε ως Κυβέρνηση, ώστε να λαμβάνονται υπ’ όψιν τα προστατευόμενα τέκνα κάθε οικογένειας.
Εξ ίσου κρίσιμο -και παρακαλώ κρατείστε το- είναι να υπάρξει φορολογική απαλλαγή για τους συγκεκριμένους συμπολίτες μας στο φόρο εισοδήματος και στο φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, ίση με το αφορολόγητο γάμου και τον αριθμό των μελών της οικογενείας. Το ξέρω ότι τα παραπάνω θέματα δεν άπτονται της άμεσης αρμοδιότητάς σας, σας αφορούν, όμως, πλήρως ως Κυβέρνηση και στο σύνολο και είναι ενδεικτικά των προτεραιοτήτων που εσείς θέσατε.
Ακόμα και εσείς, όπως είπατε, κυρία Υπουργέ, καταργήσατε τη ρύθμιση που προέβλεπε την πρόσθετη διδακτική στήριξη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, να προσλαμβάνεται, δηλαδή, το 10% του προσωπικού από τρίτεκνες οικογένειες.
Συμμετέχοντας πρόσφατα, κυρία Υπουργέ, σε συνέλευση του Συλλόγου Τριτέκνων Ηρακλείου, αλλά έχοντας ενημέρωση και από άλλες συνελεύσεις σε άλλους συλλόγους τριτέκνων της χώρας, σας διαβεβαιώνω ότι έχουν εκφραστεί πολύ έντονες ανησυχίες και προβληματισμοί για τα νέα μέτρα.
Σας ερωτώ, λοιπόν, κυρία Υπουργέ, καθώς αποτελείτε ένα από τα κορυφαία στελέχη της Κυβέρνησης, ποιες είναι ακριβώς οι προθέσεις σας, σχετικά με τη διατήρηση και την επέκταση των ευεργετικών διατάξεων προς τις τρίτεκνες οικογένειες; Σημειώστε ότι μόνο στο Νομό Ηρακλείου ο αριθμός των τρίτεκνων οικογενειών ξεπερνά τις 15.000. Ποιες συγκεκριμένες διατάξεις προτίθεστε να αναθεωρήσετε στο πεδίο των αρμοδιοτήτων σας και βέβαια, πότε; Γιατί από την πρωτολογία σας δεν έγινε απολύτως κατανοητός ο χρόνος, το χρονοδιάγραμμα. Και βέβαια, πρόκειται να στηρίξετε με συγκεκριμένα μέτρα τις τρίτεκνες, αλλά και τις οικογένειες με περισσότερα παιδιά; Και αν ναι, ποια ακριβώς θα είναι αυτά τα μέτρα και οι πρωτοβουλίες σας;
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε πολύ.
Μόλις μπήκε και ο τρίτεκνος!
Κυρία Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, είναι σαφές ότι ο Σύλλογος Τριτέκνων Ηρακλείου είναι πολύ δυναμικός. Πρέπει να σας πω, ότι όλοι οι συνάδελφοί σας από το Ηράκλειο και του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και των άλλων πτερύγων της Βουλής, με έχουν κυριολεκτικά βομβαρδίσει με ερωτήσεις γι’ αυτό. Είναι αλήθεια όμως, ότι έχω δει και προσωπικά συλλόγους τριτέκνων και από άλλα μέρη της Ελλάδος, από την Βόρειο Ελλάδα ,εν προκειμένω.
Θα γίνω, όμως, σαφέστερη. Νομίζω ότι απάντησα ήδη ότι το πρώτο κοινωνικό μέτρο της Κυβέρνησης Παπανδρέου, που ήταν το επίδομα αλληλεγγύης, είχε μέσα χτισμένη τη βοήθεια, ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων.
Σε ό,τι αφορά δε το φορολογικό, ορισμένα στοιχεία του οποίου ήρθαν στην δημοσιότητα τώρα, θα παρακαλούσα να κατατεθεί το νομοσχέδιο και να συζητήσουμε επ’ αυτού και να έρθει ο κ. Παπακωνσταντίνου εδώ και να τα συζητήσουμε. Το να έχουμε από μια μη αρμόδια κυβερνητική πηγή ενημέρωση επ’ αυτού στην διαδικασία των ερωτήσεων, το θεωρώ μη πρέπον, κύριε συνάδελφε, και θα ήθελα την κατανόησή σας.
Ωστόσο, σε ό,τι μας αφορά -και εδώ λυπάμαι που θα το πω, για την πρόσθετη διδακτική στήριξη- η πρόσθετη διδακτική στήριξη λειτουργούσε χωρίς κανένα απολύτως κριτήριο. Όποιος ήθελε, όποιον ήθελε και πολλές φορές η πρόσθετη διδακτική στήριξη είχε καταντήσει ένα είδος επιδόματος και δεν γινόταν ποτέ τίποτα. Δεν υπήρχε κανένα κριτήριο, καμία διαδικασία και δεν ξέρω καν αν αυτό το 10% τηρούνταν. Δεν ξέρω και σε πολλές περιπτώσεις αν γινόταν καν πρόσθετη διδακτική στήριξη.
Αυτό που κάναμε είναι, ότι από την αρχή έπρεπε να μπει κάτι εντελώς αντικειμενικό, το οποίο και μπήκε. Αυτό όμως, δεν προοιωνίζει κάτι άλλο. Είπα και είμαι σαφέστατη και θέλω να το ξαναπώ: Στο νόμο που θα αλλάξει το καθεστώς προσλήψεων, αποσπάσεων, διορισμών…
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ: Πότε;
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Σας είπα αμέσως μετά το Πάσχα προτιθέμεθα να έρθει ο νόμος αυτός.
Πρώτον: Σε αυτόν το νόμο θα υπάρχει μεταβατική περίοδος ,που θα ισχύσει το σύστημα το τωρινό και στο νέο σύστημα –θα το δείτε- θα υπάρχει μοριοδότηση και για τις πολύτεκνες και για τις τρίτεκνες οικογένειες. Άρα, θα ληφθεί πρόνοια.
Όσον αφορά τη δια βίου μάθηση, που θα έρθει λίγο αργότερα, επίσης θα υπάρχει πρόνοια. Εγώ συζητώ για κάποια επαύξηση ή βελτίωση, θα το δούμε όμως, θα το σχεδιάσουμε στην πράξη και όπως σας είπα θα αφορά, όχι μόνο τα ζητήματα των οικογενειών με πολλά παιδιά, αλλά θα αφορά και άλλες κατηγορίες συμπολιτών μας που έχουν ανάγκη.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη μέριμνα για τις μεταγραφές φοιτητών, δεν προτιθέμεθα αυτή τη στιγμή, κύριε συνάδελφε, να αλλάξουμε αυτό το καθεστώς. Αυτό το καθεστώς ισχύει, παρέχει κάποιες, αν θέλετε, ευνοϊκές ρυθμίσεις και σωστά, στις οικογένειες με πολλά παιδιά. Εκείνο που πρέπει να κάνουμε, και εσείς και εμείς, εμείς κυρίως ως Κυβέρνηση, αλλά εδώ θέλουμε και τη στήριξη του Κοινοβουλίου μέσω του ελέγχου που είναι να μην υπάρχουν καταστρατηγήσεις. Δυστυχώς έχουν δει το φως της δημοσιότητας πολλές αναφορές, ότι πολλές φορές καταστρατηγείται αυτό το πλαίσιο. Δηλαδή, έχουμε δυστυχώς πολλές φορές κηδεμονίες μαϊμού, για να μπορέσουν να θεωρηθούν τρίτεκνοι και να μεταγράψουν το παιδί τους. Αυτά τα καταδικάζουμε. Αυτά θα τα περιορίσουμε, έως και θα τα εξαλείψουμε.
Κλείνοντας θα ήθελα να πω, ότι πιστεύω ότι οι εκπαιδευτικοί εκείνοι, οι οποίοι έχουν την μέριμνα να φροντίσουν πολλά παιδιά, έχουν και το μεράκι και τη δημιουργικότητα να προσφέρουν μέσα στην τάξη.
Θέλουμε, λοιπόν, τους τρίτεκνους και πολύτεκνους εκπαιδευτικούς ενεργούς μέσα στην τάξη και στην πρώτη γραμμή για το νέο σχολείο, για τις μεγάλες αλλαγές στην Παιδεία, που πατούν στο διάλογο που έγινε ήδη και θεωρώ ότι πρώτοι θα δώσουν το καλό παράδειγμα και θα μας δώσουν την δυνατότητα να τους αξιοποιήσουμε στην πρώτη γραμμή.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε πολύ την Υφυπουργό, κυρία Χριστοφιλοπούλου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο σημείο αυτό ολοκληρώθηκε η συζήτηση των αναφορών και ερωτήσεων