Ενημέρωση
- 28 Αυγούστου 2024 // //
- Θέματα Εκπαιδευτικών Πολυτέκνων
- Εμφανίσεις: 736
Η ΑΣΠΕ, με με την παρακάτω επιστολή της προς τους Υπουργούς Παιδείας και Οικογένειας ζητά την άμεση και καθολική εφαρμογή του άρθρου 17 του ν. 5128/2024, με το οποίο ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση, για το σύνολο των δικαιούχων:
Αθήνα, 28/8/2024
Αξιότιμο ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ – ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ
Κύριο Κυριάκο Πιερρακάκη
Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Αξιότιμη
Κυρία Σοφία Ζαχαράκη
Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
ΘΕΜΑ: Ανάκληση λανθασμένης Εγκυκλίου Υπουργείου Παιδείας και άμεση καθολική εφαρμογή του άρθρου 17 του ν. 5128/2024 για το σύνολο των δικαιούχων
Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί.
1 α. Με τον πρόσφατο νόμο που ρυθμίζει διάφορα εκπαιδευτικά θέματα και συγκεκριμένα με το άρθρο 17 του Ν. 5128/2024, δόθηκε μια σημαντική λύση που αναμενόταν από καιρό. Συγκεκριμένα, το άρθρο ορίζει ότι:
«Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α’ 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α’ 47), αντίστοιχα, καθώς και όσοι έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως, δύνανται να αποσπώνται, με απόφαση του αρμόδιου οργάνου ύστερα από γνώμη των οικείων υπηρεσιακών συμβουλίων, κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) που αποδεικνύει τα ανωτέρω. Για τους σκοπούς της παρούσας, ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση.»
β. Επί της ουσίας, η τελευταία αυτή φράση: "Για τους σκοπούς της παρούσας, ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση", δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τις περισσότερο ευάλωτες οικογένειες, δηλαδή τις πολύτεκνες με 4 προστατευόμενα τέκνα και όσες έχουν ανάπηρο μέλος, προκειμένου να έχουν μια διευκόλυνση ως προς το χρόνο που υποχρεούνται να υπηρετήσουν στην οργανική τους θέση. Η διευκόλυνση αυτή είναι απολύτως συμβατή με την επιταγή του άρθρου 21 του Συντάγματος ότι οι «πολύτεκνοι και οι ανάπηροι δικαιούνται της ειδικής φροντίδας του κράτους».
2. Η άνευ άλλων κριτηρίων, όπως άλλωστε επιτάσσει το Σύνταγμα, βάσει και πάγιας νομολογίας του ΣτΕ (Ολ.430/2022), "αδιάστικτη διατύπωση του Συντάγματος ως προς την ειδική φροντίδα – δηλαδή την ειδική μεταχείριση – που οφείλει ο κοινός νομοθέτης προς τις δύο αυτές κοινωνικές ομάδες", δεν αφήνει κανένα περιθώριο, προκειμένου να διαχωριστούν οι εν δυνάμει δικαιούχοι του ωφελήματος αυτού της τελευταίας πρότασης της ανωτέρω διάταξης σε δικαιούχους και μη, με οποιοδήποτε κριτήριο, και φυσικά, ούτε με βάση την ημερομηνία διορισμού τους στην εκπαίδευση, όπως, εντελώς αυθαίρετα, επιδίωξε να επιβάλει η παρακάτω σχετική Εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας.
3. Η Εγκύκλιος 94121/Ε2/21.8.2024 της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού της Γ.Γ. Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Β΄ Τμήμα Κινητικότητας), «αποφάσισε» αυθαίρετα ότι η τροποποίηση δε θα εφαρμοστεί για όλους τους δικαιούχος, παρόλο που αφορά τον νόμο με τον οποίο διορίζονται όλοι οι εκπαιδευτικοί από το 2021 και μετά, αλλά θα εφαρμοστεί μόνο για όσους διορίστηκαν το 2024 και γι αυτούς που διορίστηκαν το 2023.
Η Εγκύκλιος συνιστά κατάφωρη παραβίαση του πνεύματος και της ουσίας της διάταξης που ψηφίστηκε με τον προαναφερθέντα νόμο, αφού:
(α) Εισάγει κριτήρια εφαρμογής του νόμου, τα οποία δεν προβλέπονται από τη σχετική διάταξη, καθώς ο καθένας γνωρίζει πως μια Εγκύκλιος δεν μπορεί να εισάγει νέα στοιχεία στην εφαρμογή του νόμου, πολλώ δε μάλλον, όταν ΔΕΝ προβλέπεται ότι περαιτέρω κριτήρια για την εφαρμογή του θα καθορισθούν με Υπουργική Απόφαση, όπως γίνεται σε ορισμένες περιπτώσεις. Επομένως, η Εγκύκλιος, ούτε καν Υπουργική Απόφαση, είναι παράνομη ως Διοικητική Πράξη, αφού επιχειρεί να επιβάλλει πρόσθετους περιορισμούς και κριτήρια που ο νόμος, σωστά, δεν θέλησε να θέσει.
(β) Δεν εφαρμόζει την διάταξη του νόμου στην καθολικότητά του, διότι η ίδια η διάταξη περιγράφει ποιοι είναι οι δικαιούχοι της παραγράφου αυτής («νεοδιοριζόμενοι ... που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες...») και έτσι επιφέρει έναν εντελώς παράνομο και αυθαίρετο διαχωρισμό στους εν δυνάμει δικαιούχους της διάταξης αυτής, παρότι εμπίπτουν σε κοινωνικές ομάδες που προστατεύονται από το Σύνταγμα στο σύνολό τους με ειδική φροντίδα από το Κράτος.
(γ) Παραβιάζει την αρχή της ισότητας, δεδομένου ότι αντιμετωπίζει με πιο ευνοϊκά κριτήρια έναν νεοδιοριζόμενο εκπαιδευτικό, που κατά κανόνα, έχει μικρότερη εμπειρία και συγκεντρώνει λιγότερα μόρια από έναν ήδη διορισμένο εκπαιδευτικό, ο οποίος έχει αναγκαστεί να υπηρετήσει για ένα χρόνο την οργανική του θέση, μακριά από τον τόπο των συμφερόντων του -με ό,τι συνεπάγεται αυτό για έναν εκπαιδευτικό ΑΜΕΑ ή πολύτεκνο- και ο οποίος, με την ερμηνεία που αυθαίρετα δίνει στο νόμο η πρόσφατη Εγκύκλιος, θα αναγκαστεί να υποστεί εκ νέου για άλλον ένα χρόνο την ταλαιπωρία της σωματικής του καταπόνησης (εφόσον πρόκειται για ΑΜΕΑ) ή της εγκατάλειψης της οικογένειάς του (εφόσον πρόκειται για πολύτεκνο), προκειμένου να συμπληρώσει τη διετία, που είναι απαραίτητη για να έχει δικαίωμα μετάθεσης.
Ενώ την ίδια στιγμή νεοδιόριστος συνάδελφός του με την ίδια ιδιότητα (που ανήκει δηλ. στην ίδια ειδική κατηγορία μετάθεσης), αλλά με μειωμένη εργασιακή εμπειρία και λιγότερα μόρια (πιθανώς μάλιστα και με λιγότερα τέκνα), δεν θα αναγκαστεί -και ορθώς- να υπηρετήσει υποχρεωτικά την οργανική του θέση, προκειμένου να αιτηθεί μετάθεσης, όντας όμως, με τον τρόπο αυτό, περισσότερο ευνοημένος από τον συνάδελφό του, που τελεί υπό όμοιες συνθήκες, κατά ευθεία παράβαση της αρχής της ισότητας.
Τα παραπάνω σημεία συνιστούν σοβαρά νομικά λάθη και για το λόγο αυτό, η Εγκύκλιος 94121/Ε2/21.8.2024 θα πρέπει ΑΜΕΣΑ να ανακληθεί και να εφαρμοστεί η ανωτέρω διάταξη του άρθρου 62 παρ 5 περ. α ν. 4589/2019, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 17 του πρόσφατου ν. 5128/2024 για το σύνολο των δικαιούχων αυτής χωρίς κανένα απολύτως αποκλεισμό ή διαχωρισμό.
4. Είναι προφανές, Κύριοι Υπουργοί, ότι οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας που εξέδωσαν την εν λόγω Εγκύκλιο, ενήργησαν καθ’ υπέρβαση αρμοδιότητας, παραβίασαν βασικές αρχές των κανόνων δικαίου και προκάλεσαν άσκοπη αναταραχή στις οικογένειες με αναπηρία και πολυτεκνία, που δικαιούνται ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥΣ να κάνουν χρήση της ευεργετικής διάταξης, για την θέσπιση της οποίας, σας συγχαίρουμε.
Δεν αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση – για πολλούς λόγους – αλλά σίγουρα είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Η ενδεδειγμένη λύση είναι οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί, με τέσσερα προστατευόμενα τέκνα και οι οικογένειας με ανάπηρο άτομο να επιλέγουν κατ’ απόλυτη προτεραιότητα, εξ αρχής, τον τόπο διορισμού τους, σε λογική απόσταση από την μόνιμη κατοικία τους.
5. Επειδή σε λίγες μέρες αρχίζει το νέο εκπαιδευτικό έτος και οι δικαιούχοι των ειδικών κατηγοριών μεταθέσεων εκπαιδευτικοί, λόγω ιδιαζόντων οικογενειακών συνθηκών, πρέπει να γίνουν αποδέκτες της ειδικής φροντίδας του κράτους, βάσει του Συντάγματος και προκειμένου να διορθωθούν τα νομικά λάθη της Εγκυκλίου και οι επιπτώσεις τους, παρακαλούμε όπως ΑΜΕΣΑ:
(α) Ανακληθεί η Εγκύκλιος,
(β) εκδοθεί Οδηγία για την εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 17 του ν. 5128/2024 στο σύνολο των δικαιούχων που προσδιορίζονται από τη διάταξη, από το εκπαιδευτικό έτος που αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου 2024,
(γ) μας ενημερώσετε άμεσα, για να γνωστοποιήσουμε τις αποφάσεις σας στα ενδιαφερόμενα μέλη μας που αγωνιούν.
Είναι προφανές, ότι οι οικογένειες των εν δυνάμει δικαιούχων δεν έχουν ούτε το χρόνο, ούτε την οικονομική πολυτέλεια να αναζητήσουν στα Διοικητικά Δικαστήρια και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, τη δικαίωσή τους.
Ευελπιστούμε στην άμεση παρέμβασή σας.