Ενημέρωση
- 09 Απριλίου 2012 // //
- Ανακοινώσεις Α.Σ.Π.Ε.
- Εμφανίσεις: 12122
Όταν δούμε την τελική διατύπωση της τροπολογίας στο νόμο, η ΑΣΠΕ θα βγάλει Δελτίο Τύπου…
-----------
Εφημερίδες... ΕΔΩ
---------
Σύμφωνα με το Δ.Τ του Υπουργείου Παιδείας, επέρχονται οι ακόλουθες βελτιώσεις...
Τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων για την εισαγωγή των ειδικών κατηγοριών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους απόφοιτους 2011 και 2012
Δελτίο Τύπου
Τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στο σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για την τοπική Ανάπτυξη και την Αυτοδιοίκηση. Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/Ε.Κ» για την εισαγωγή των ειδικών κατηγοριών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους απόφοιτους 2011 και 2012
Με τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, την οποία υποστήριξαν σήμερα στη Βουλή, 09/04/12, ο Υπουργός Παιδείας Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης και η αρμόδια Υφυπουργός, Εύη Χριστοφιλοπούλου, ορίζονται τα κριτήρια εισαγωγής των ειδικών κατηγοριών των αποφοίτων της περσινής και της φετινής σχολικής χρονιάς στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Αναλυτικότερα, με την τροπολογία μεταβάλλεται και εξορθολογίζεται στο πλαίσιο της αρχής της ίσης μεταχείρισης, το καθεστώς των ειδικών κατηγοριών εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Απόφοιτοι 2012 και έξης:
-Απαλείφονται τα ηλικιακά όρια και από τους πολυτέκνους και από τους τρίτεκνους. Συγκεκριμένα, διατηρείται ισοβίως η πολυτεκνική ιδιότητα και απαλείφεται το ηλικιακό όριο του 26ου έτους στην περίπτωση των τρίτεκνων.
-Παράλληλα, προστίθεται ως ειδική υποκατηγορία, υπαγόμενη σε εκείνη των κοινωνικών κριτηρίων, εκείνη των πολυδύμων τέκνων που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το ίδιο έτος.
-Με τον τρόπο αυτόν αποκαθίσταται η ίση μεταχείριση των διδύμων, τριδύμων κ.λπ. υποψηφίων με εκείνους που έχουν αδελφούς ήδη φοιτούντες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
-Επίσης απαλείφεται η προϋπόθεση της κατοχής οικογενειακού εισοδήματος ορισμένου ύψους προκειμένου να υπαχθούν οι υποψήφιοι στις ανωτέρω ειδικές κατηγορίες.
-Καταργείται η προϋπόθεση της διοικητικής περιφέρειας. Στο μέτρο που στον νόμο δεν τίθεται σχετικός περιορισμός, οι υποψήφιοι των ειδικών κατηγοριών μπορούν να επιλέγουν ελεύθερα την σχολή της προτίμησής τους χωρίς γεωγραφικό περιορισμό.
-Στην περίπτωση που οι υποψήφιοι έχουν αδέλφια που ήδη φοιτούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για την υπαγωγή τους στην ειδική κατηγορία εισακτέων θα πρέπει ο αδελφός ή η αδελφή του υποψηφίου να είναι ενεργός φοιτητής του πρώτου κύκλου σπουδών και να μην είναι ήδη κάτοχος πτυχίου, μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου.
Απόφοιτοι 2011 που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2011:
Λαμβάνεται ειδική πρόνοια για τους αποφοίτους των ειδικών κατηγοριών του 2011.Τα νέα διευρυμένα κριτήρια των ειδικών κατηγοριών ισχύουν αναδρομικά για τους αποφοίτους του 2011 που μετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2011. Συγκεκριμένα, οι απόφοιτοι του 2011 που πληρούν τα νέα διευρυμένα κριτήρια των ειδικών κατηγοριών ή που πληρούσαν τα κριτήρια αυτά κατά την αποφοίτησή τους το 2011, διεκδικούν κατ’ αποκλειστικότητα ειδικές θέσεις που ανέρχονται σε επιπλέον ποσοστό του 3% των θέσεων εισακτέων των τμημάτων και σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Η κατάληψη των θέσεων αυτών θα γίνει χωρίς εξετάσεις, με επανυποβολή μηχανογραφικού στο πλαίσιο της διαδικασίας του 10% (ως παλαιοί απόφοιτοι).
Πέραν των ανωτέρω θέσεων που θα καλυφθούν κατ’ αποκλειστικότητα από τους αποφοίτους του 2011, οι ίδιοι απόφοιτοι θα συμμετέχουν και στο 10% των θέσεων εισακτέων και στις αντίστοιχες με αυτές θέσεις ειδικών κατηγοριών, ως υποψήφιοι ειδικών κατηγοριών, μαζί με τους αποφοίτους του 2010 που θα επανυποβάλουν μηχανογραφικά.
Με την ανωτέρω ρύθμιση αποκαθίσταται η όποια αδικία ή τυχόν άνιση μεταχείριση έναντι των υποψηφίων του έτους 2011.
Ενδεικτικά παραδείγματα:
-Απόφοιτος του 2011 που εμπίπτει σε μια τουλάχιστον από τις ειδικές κατηγορίες, όπως αυτές επαναοριοθετούνται επί το ευμενέστερο με τη νέα ρύθμιση, μπορεί φέτος, καταθέτοντας το μηχανογραφικό του δελτίο, να διεκδικήσει- χωρίς νέα εξέταση- την εισαγωγή του σε κάποια από τις σχολές προτίμησής του, τόσο με το γενικό 10% που αφορά στους αποφοίτους 2011, είτε μέσω των ειδικών κατηγοριών εντός του 10%, είτε με το επιπλέον-για τις ειδικές κατηγορίες- 3% επί του συνόλου των εισακτέων του κάθε τμήματος και της κάθε σχολής. Η διαδικασία γίνεται χωρίς ηλικιακό περιορισμό, χωρίς εισοδηματικό περιορισμό και χωρίς περιορισμό διοικητικής περιφέρειας.
-Απόφοιτος του 2012, που εμπίπτει σε μια τουλάχιστον από τις ειδικές κατηγορίες, όπως αυτές επαναοριοθετούνται επί το ευμενέστερο με τη νέα ρύθμιση, μπορεί να διεκδικήσει μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων την εισαγωγή του σε κάποια από τις σχολές προτίμησής του στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε ειδικές επιπλέον θέσεις μέχρι 20% επί του συνόλου των εισακτέων σε κάθε τμήμα και κάθε σχολή.
Στην ίδια τροπολογία, η οποία εντάσσεται στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για την τοπική Ανάπτυξη και την Αυτοδιοίκηση. Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/Ε.Κ», περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που αφορούν και σε άλλα σημαντικά εκπαιδευτικά ζητήματα:
Συγκεκριμένα:
Για τα ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα των ΑΕΙ:
Αίρονται σημαντικά εμπόδια ως προς την υλοποίηση και εκτέλεση των έργων ή προγραμμάτων των Ιδρυμάτων δημιουργώντας έτσι ευκαιρίας απασχόλησης σε νέους επιστήμονες αλλά και τη δυνατότητα περιορισμού του φαινομένους της διαρροής των νέων επιστημόνων στο εξωτερικό.
Για τα ιδιωτικά σχολεία:
-Στα μαθήματα πληροφορικής και ξένων γλωσσών παρέχεται η δυνατότητα κατανομής των μαθητών κάθε τάξης, ανάλογα με το επίπεδο των γνώσεών τους, σε περισσότερα τμήματα. Συγχρόνως, παρέχεται η δυνατότητα παράλληλης διδασκαλίας διαφορετικών ξένων γλωσσών στα ιδιωτικά σχολεία α΄θμιας και β’ θμιας.
Με αυτή την τροπολογία όχι μόνον εξασφαλίζονται αλλά και δημιουργούνται θέσεις εργασίας ενώ αποτρέπονται οι απολύσεις.
-Αποσύρθηκαν τα εδάφια δ’ και ε’ που αναφέρονται στις αναιτιώδεις καταγγελίες σύμβασης εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο απολύσεων αλλά και με σκοπό να υπάρξει διάλογος σε τριμερές επίπεδο (Υπουργείο Παιδείας-εκπαιδευτικοί-ιδιοκτήτες εκπαιδευτηρίων) εντασσόμενος σε μια γενικότερη αντιμετώπιση σημαντικών θεμάτων της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Για τη χορήγηση επάρκειας διδασκαλίας ξένων γλωσσών;
Αποσύρθηκε η προτεινόμενη ρύθμιση για τον καθορισμό ενιαίων κριτηρίων χορήγησης της διδακτικής επάρκειας. Μολονότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση επίλυσης υπαρκτών προβλημάτων, απαιτεί περαιτέρω διάλογο με τους ενδιαφερομένους και τα Πανεπιστήμια.
Για τα Αρμενικά και Ισραηλιτικά σχολεία:
Με τη σχετική διάταξη ρυθμίστηκαν θέματα αποσπασμένου προσωπικού στα σχολεία αυτά.
Ο υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης δήλωσε κατά την παρέμβασή του στη Βουλή:
«Με την τροπολογία για τις ειδικές κατηγορίες εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ρυθμίζονται θέματα πολυτέκων και τριτέκνων με τρόπο με τον οποίον επιλύονται σοβαρά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα των οικογενειών αυτών.
Παράλληλα επιλύονται σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία των ερευνητικών προγραμμάτων των ΑΕΙ παρέχοντας με αξιοκρατικό τρόπο ευκαιρίες απασχόλησης νέων επιστημόνων, ώστε να περιοριστεί η διαρροή στο εξωτερικό.»
Η Εύη Χριστοφιλοπούλου δήλωσε κατά την παρέμβαση της στη Βουλή:
«Ο Νόμος 3966 του 2011 κατήργησε τις μεταγραφές και θέσπισε τις ειδικές κατηγορίες, έτσι ώστε τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να μην ταλανίζονται με τη χρονοβόρα- και έως ένα βαθμό αδιαφανή- διαδικασία των μεταγραφών κατά την όποια φορτώνονταν- ιδίως τα Ιδρύματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης- με πάρα πολλούς φοιτητές.
Από τον Νοέμβριο του 2011 προσπαθήσαμε να άρουμε τα εμπόδια και να βελτιώσουμε τον Νόμο αυτό, με τις 4 τροποποιήσεις στα κριτήρια των ειδικών κατηγοριών.
Από την στιγμή που κτηθεί η πολυτεκνική ιδιότητα, βάσει της σχετικής νομοθεσίας, διατηρείται ισοβίως, άρα αίρονται τα ηλικιακά όρια για τους πολύτεκνους και τους τρίτεκνους. Αίρεται επίσης και το οικονομικό κριτήριο, όχι μόνο λόγω των οικονομικών συνθηκών, αλλά και λόγω και προβλημάτων που σχετίζονται με θέματα νομιμότητας. Καταργείται όμως και η προϋπόθεση της διοικητικής Περιφέρειας. Αυτό αίρεται με δύο τρόπους: πρώτον μέσω της ρύθμισης που έχει κατατεθεί και δεν έχει απολύτως καμία προϋπόθεση, ως εκ τούτου, αμέσως μετά θα βγει η ερμηνευτική εγκύκλιος του Υπουργείου και δεύτερον, επαναφέροντας καταρχήν τη διαδικασία του 10%, βάσει της οποίας όλοι οι υποψήφιοι του 2011 έχουν δικαίωμα να μετάσχουν σε αυτήν. Αλλά έχουμε επιπλέον του ποσοστό 10%, για όσους έδωσαν εξετάσεις το 2011, ένα πρόσθετο ποσοστό 3% για να μπουν τα παιδιά αυτά στο Πανεπιστήμιο. Να ξεκαθαρίσω ότι για όλες τις κατηγορίες ισχύει η αναδρομικότητα, αλλά δεν μπορεί να ισχύει για άπειρες θέσεις.»
ΠΗΓΗ: http://www.alfavita.gr/artrog.php?id=61777
--------------
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ
΄ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΚΖ ΄Μ. Δευτέρα, 9 Απριλίου 2012
--------
Αθήνα, σήμερα στις 9 Απριλίου 2012, ημέρα Δευτέρα και ώρα 10.16΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει ………..
Απόσπασμα από τα Πρακτικά, με τις σημαντικότερες παρεμβάσεις Βουλευτών..
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.…
Έρχομαι τώρα σε μια τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας και χαίρομαι για την παρουσία της κ. Χριστοφιλοπούλου. Γνωρίζετε πολύ καλά, κυρία Υπουργέ, ότι η προηγούμενη Υπουργός, η κ. Διαμαντοπούλου, είχε θέσει τρία εμπόδια όσον αφορά τη χρησιμοποίηση της ειδικής κατηγορίας από παιδιά τρίτεκνων οικογενειών και πολυτέκνων οικογενειών για την εγγραφή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.
Εμπόδιο πρώτο: εισοδηματικό όριο. Τώρα ορθώς με την τροπολογία απαλείφεται το εμπόδιο αυτό. Σας λέγαμε, όταν φέρατε το γνωστό νόμο, ότι κακώς πράττετε, είναι αντισυνταγματική η ρύθμιση, δεν μπορεί να τεθεί εισοδηματικό όριο στις πολύτεκνες οικογένειες γιατί αυτό επιτάσσει το Σύνταγμα. Τότε γινόμασταν δέκτες χλευαστικών σχολίων από την πλευρά σας. Τώρα έρχεστε και το παίρνετε πίσω άρον-άρον.
Δεύτερο εμπόδιο: η ηλικία των αδελφών. Και αυτό πολύ σωστά τώρα ήρθε η ώρα να το μαζέψετε, να το πάρετε πίσω. Σας θυμίζω, όμως, ότι και πάλι σας λέγαμε ότι όσον αφορά τις πολύτεκνες οικογένειες δεν μπορεί να υπάρξει μια τέτοιου είδους ρύθμιση που είχε κάνει η κ. Διαμαντοπούλου, για τον απλούστατο λόγο ότι η απονομή της πολυτεκνικής ιδιότητας γίνεται ισοβίως. Άρα, λοιπόν, κάποιος ή είναι πολύτεκνος και τα τέκνα του έχουν την πολυτεκνική ιδιότητα ή δεν είναι. Έρχεστε, λοιπόν, σωστά και το μαζεύετε και αυτό τώρα.
Και μένει ένα τρίτο εμπόδιο. Ποιο είναι αυτό το εμπόδιο, αγαπητοί συνάδελφοι; Για να μπορέσει ένα παιδί πολύτεκνης οικογένειας, για παράδειγμα, να κάνει χρήση της ειδικής του κατηγορίας για την εισαγωγή του σε σχολές ή τμήματα των ΑΕΙ ή ΤΕΙ της χώρας, θα πρέπει να υποβάλλει την αίτησή του, να θέλει να εγγραφεί σ’ ένα ΑΕΙ ή ΤΕΙ που είναι στην έδρα, στην περιφέρεια όπου έχει έδρα και η οικογένειά του, δηλαδή η κύρια και μόνιμη κατοικία του είναι στην ίδια περιφέρεια. Αυτό είναι ένα μείζον εμπόδιο, το οποίο δεν αίρεται όμως τώρα. Για να είναι, λοιπόν, ολοκληρωμένη η ρύθμιση που κατεβάζετε, κυρία Υπουργέ, πρέπει να αρθεί και αυτό το τρίτο εμπόδιο, να μπορεί ανεξαρτήτως της κύριας και μόνιμης κατοικίας του γονέα, το τρίτεκνο παιδί, το παιδί που προέρχεται από την τρίτεκνη ή την πολύτεκνη οικογένεια να εγγράφεται σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ οπουδήποτε αυτό επιθυμεί.
Το μεγάλο πρόβλημα, όμως, που δημιουργεί η ρύθμισή σας είναι το εξής: Όλα αυτά τα εμπόδια που σας είπα ότι έχετε άρει θα ισχύσουν για το εκπαιδευτικό έτος 2012-2013. Για το εκπαιδευτικό έτος όμως 2011-2012 τι γίνεται; Θεωρούμε ότι για να υπάρξει στοιχειώδης δικαιοσύνη θα πρέπει ο νόμος να προβλέπει αναδρομική ισχύ. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι εάν ισχύσουν αυτές οι δύο υποδείξεις - επισημάνσεις που σας κάναμε, η ρύθμιση θα είναι ολοκληρωμένη, θα υπερψηφιστεί από το σύνολο της Βουλής -να είστε βεβαία γι’ αυτό- και θα λυτρώσει πολύ κόσμο, ιδιαιτέρως σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Εγώ θεωρώ ότι εσείς προσωπικά είστε έτοιμη να κάνετε αυτές τις αλλαγές και νομίζω ότι πρέπει να τις κάνετε για να ολοκληρωθεί μια θετική στην κατεύθυνσή της ρύθμιση. Δεν είναι κακό να παραδεχόμαστε σφάλματα - λάθη που κάναμε, αρκεί να τα διορθώνουμε.
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ:
…Η μία τροπολογία είναι εκείνη του Υπουργείου Παιδείας. Απ’ ό, τι πληροφορήθηκα, θα αναφερθεί και η αρμόδια Υφυπουργός, αλλά είμαι υποχρεωμένος να το καταθέσω. Είναι ανάγκη για λόγους συνταγματικής ισότητας να δοθεί αναδρομική ισχύ σε ό, τι αφορά το 2011, σχετικά με τις μεταγραφές των πολυτέκνων. Από τη στιγμή που βρισκόμαστε σε περίοδο διδακτικού έτους σωστό είναι να υπάρξει αυτού του είδους η αναδρομική επέκταση, για να καλύψει και το 2011. Είναι απόλυτα λογικό.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ πολύ για τη δυνατότητα αυτή.
Πριν μπω στις ίδιες τις ρυθμίσεις, στις οποίες αναφέρθηκαν οι συνάδελφοι, θα ήθελα να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ελέχθη εδώ περίπου ότι η πρώην Υπουργός, η κυρία Διαμαντοπούλου, ήταν η κακιά που έφερε όλα αυτά τα εμπόδια και έρχομαι εγώ, η καλή Υφυπουργός και τα αίρω. Δεν είναι καθόλου έτσι.
Ο νόμος 3699/2011 θέλω να θυμίσω σε όλους ότι έφερε μία μικρή, αλλά πολύ σημαντική μεταρρύθμιση στο χώρο των λεγόμενων μεταγραφών: τις κατάργησε. Θέσπισε αυτές τις ειδικές κατηγορίες, έτσι ώστε ούτε τα Πανεπιστήμια ούτε τα ΤΕΙ να ταλανίζονται επί μήνες σε ένα καθεστώς εν πολλοίς και αδιαφανές και να φορτώνονται, ιδίως τα Ιδρύματα του Λεκανοπεδίου των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης, με πάρα πολλούς φοιτητές και να καθίσταται η ερευνητική εργασία και η διδασκαλία πρακτικά ανέφικτη και άρα, τα παιδιά μας να έχουν κατώτερης ποιότητας εκπαίδευση στα Πανεπιστήμια απ’ ό, τι θα είχαν. Δεν μπορεί να ζητάει ένα Πανεπιστήμιο διακόσιους φοιτητές, να εισάγονται τετρακόσιοι και να καταλήγει με χίλιους φοιτητές. Άρα, όλη αυτή η δύσκολη, θα έλεγα, κατάσταση με τις μεταγραφές τέλειωσε με αυτό το νόμο.
Τι κάναμε εμείς; Από το Νοέμβριο που ανέλαβα αυτή την αρμοδιότητα προσπαθήσαμε να άρουμε τα εμπόδια και να βελτιώσουμε το νόμο αυτό. Θεωρώ, λοιπόν, ότι είναι τρεις οι βελτιώσεις και μία τέταρτη, με την οποία διευκρινίζω απολύτως τα όσα ερωτήθηκαν από συναδέλφους:
Κατ’ αρχήν, πράγματι αφ’ ης στιγμής κτηθεί η πολυτεκνική ιδιότητα, βάσει της σχετικής νομοθεσίας, διατηρείται ισοβίως. Άρα, αίρονται τα ηλικιακά όρια για τους πολύτεκνους. Το αυτό και στην περίπτωση των τριτέκνων: Απαλείφεται το προαναφερθέν και προβλεφθέν από την προηγούμενη διάταξη ηλικιακό όριο του 26ου έτους. Και βεβαίως, αίρεται -και όχι μόνο λόγω των οικονομικών συνθηκών, αλλά λόγω και προβλημάτων που έχουν να κάνουν με θέματα νομιμότητας- το οικονομικό κριτήριο.
Καταργείται, όμως, και η προϋπόθεση της διοικητικής περιφέρειας. Και εδώ απαντώ σε ερωτήσεις συναδέλφων και σε πολλά αιτήματα Βουλευτών, κυρίως από τη νησιώτικη Ελλάδα, τη Στερεά Ελλάδα, όπου πράγματι δεν μπορούσαν οι υποψήφιοι φοιτητές, οι διαγωνιζόμενοι, να επιλέξουν εκείνη την περιφέρεια που για τα δικά τους κριτήρια, για τις δικές τους ανάγκες, για την ανάγκη κάθε οικογένειας τους εξυπηρετούσε στις βιοτικές ανάγκες και στους στόχους τους. Αυτό αίρεται με δύο τρόπους: Ο πρώτος είναι ότι η ρύθμιση που έχει κατατεθεί δεν έχει καμία απολύτως προϋπόθεση. Ως εκ τούτου, αμέσως μετά θα βγει η ερμηνευτική εγκύκλιος του Υπουργείου, η οποία είναι σχεδόν έτοιμη πρέπει να σας πω και περιμένει ακριβώς την ψήφιση της σχετικής ρύθμισης, που δεν αναφέρει τίποτα για διοικητικά όρια. Και αμέσως μετά βγαίνει η εγκύκλιος και διευκρινίζει τα πάντα. Και το δεύτερο, το οποίο έθεσε και ο κ. Παυλόπουλος λίγο πριν:
Πράγματι, κύριοι συνάδελφοι, δουλέψαμε πολύ σε μια προσπάθεια να δούμε τι θα γίνει με τους υποψήφιους, που έδωσαν εξετάσεις το 2011.Καταλήξαμε για λόγους ισονομίας να διορθώσουμε τη ρύθμιση. Κατ’ αρχήν επαναφέροντας τη διαδικασία του 10% όλοι οι υποψήφιοι του 2011 έχουν τη δυνατότητα να μετάσχουν σε αυτή. Κάναμε όμως και κάνουμε με αυτήν τη ρύθμιση μία ειδική διαδικασία. Έχουμε ένα ποσοστό επιπλέον 10% σε αυτούς οι οποίοι έδωσαν εξετάσεις το 2011, έτσι ώστε να έχουν επιπλέον 2,5% υποψηφίους απ’ αυτά τα παιδιά να μπουν στα πανεπιστήμια.Θέλω επίσης κλείνοντας να διευκρινίσω ότι επειδή το περσινό σύστημα ήταν μια σημαντική μεταρρύθμιση –κάθε αρχή και δύσκολη- είχε και παρενέργειες. Πρώτη φορά εφαρμόστηκε και είχαμε περιπτώσεις όπου πολύτεκνοι ή παιδιά ειδικών κατηγοριών εισήχθησαν σε σχόλες με πολύ χαμηλό βαθμό. Οι ρυθμίσει τις οποίες καταθέσαμε και θέτουμε προς ψήφιση είναι τέτοιες, που στην ουσία θέτουν εμπόδια σε παιδιά τα οποία δεν έχουν καμμία τύχη να τελειώσουν τις σπουδές τους, έχουν πολύ χαμηλό βαθμό, να πετύχουν με επτά ή με πέντε ή με τρία σε σχολές πανεπιστημιακές και σε ΤΕΙ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ: Να το κάνουμε αυτό για την ανθρωπότητα.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ακριβώς αυτό σας είπα. Μπορώ να σας διαβάσω και τη διάταξη:«Οι απόφοιτοι του 2011 που εμπίπτουν σήμερα στις ειδικές κατηγορίες -δηλαδή πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, σε όλες τις κατηγορίες- εισάγονται με τη διαδικασία του 10%, δηλαδή χωρίς εξετάσεις, με επανεπιβολή μηχανογραφικού, σε επιπλέον θέσεις». Άρα έχουμε επιπλέον θέσεις για αυτούς τους υποψηφίους 2,5% του αριθμού των εισακτέων σε κάθε τμήμα. Την ίδια στιγμή οι υποψήφιοι αυτοί συμμετέχουν συγχρόνως και στις ειδικές θέσεις του 10%. Αυτό που σας είπα.Θέλω να δείτε τη διάταξη. Είναι ό,τι καλύτερο μπορούσαμε να κάνουμε για λόγους ισονομίας…
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Γιατί δεν βάζετε…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Μισό λεπτό, κύριε Ροντούλη.Έχω μία ερώτηση προς την Υπουργό.
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Μα τη δίνει η Υπουργός την αναδρομικότητα πολύ σωστά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ησυχία!
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Είναι αναδρομικό.Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε, να ξεκαθαρίσω ότι για όλες τις κατηγορίες, πολυτέκνων, τριτέκνων, αδελφών, ισχύει η αναδρομικότητα. Αλλά δεν μπορεί να ισχύει για άπειρες θέσεις, να μπουν όλοι. Καταλαβαίνετε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Να σας ρωτήσω κάτι, κυρία Υπουργέ…
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ: Για τους εισαχθέντες του 2011 αυτό θέλουμε.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Μα αυτό λέω. Δείτε τη διάταξη. Μπορώ να τη διαβάσω, θα φάω, όμως, χρόνο από τη διαδικασία.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ: Καλύψτε τους εισαχθέντες του 2011.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Το καλύπτει. Εάν έχετε οποιαδήποτε άλλη νομοτεχνική βελτίωση, μέχρι να ψηφιστεί, είμαστε…(Θόρυβος στην Αίθουσα)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Μισό λεπτό, κύριοι συνάδελφοι, κάτι θέλω να ρωτήσω!Κυρία Υπουργέ, αυτά που λέτε είναι διορθώσεις στη διάταξη;
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Αυτά που είπα, κύριε Πρόεδρε, είναι η διάταξη.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Εάν είναι διορθώσεις στη διάταξη…
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Δεν είναι. Είναι η διάταξη.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Εάν περιλαμβάνονται απλώς και το ερμηνεύετε εσείς, ισχύει η ερμηνεία σας ως αυθεντική ερμηνεία, αλλά εάν είναι διορθώσεις, παρακαλώ να διατυπωθούν γραπτώς για τα Πρακτικά και να διανεμηθούν. Τι είναι από τα δύο;
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, είναι η διάταξη αυτή καθ’ εαυτή. Εάν μέχρι την ψήφισή της υπάρχει η δυνατότητα έτι περαιτέρω βελτίωσής της, είμαστε ανοιχτοί.Ωστόσο…
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Κύριε Πρόεδρε…
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Να μου επιτρέψετε να ολοκληρώσω, κύριοι συνάδελφοι, γιατί νομίζω ότι ήδη πήρα πάρα πολύ χρόνο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ: …(Δεν ακούστηκε)
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Κύριε Πρόεδρε…
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Τι να πω τώρα!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Να μιλήσει η Υπουργός πρώτα, κύριοι συνάδελφοι!ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ: Ρητά, κύριε Πρόεδρε, το είπατε.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Είπα ρητά ότι μπορούν με το 10% της επανυποβολής μηχανογραφικού για το 2012, αυτοί όλοι, συν επιπλέον μία ειδική κατηγορία που θεσπίζεται, που αφορά αναδρομικά όλες τις ειδικές περιπτώσεις, να έχουν τη δυνατότητα εισόδου ξανά στο πανεπιστήμιο, χωρίς να δώσουν εξετάσεις.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ: Μα, έχουν εισαχθεί.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Επειδή πρόκειται περί διευκρινίσεων…
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Γιατί βάζετε αυτό το 2,5%; Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω το λόγο για ένα λεπτό;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ορίστε, κύριε Ροντούλη.
ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.Κυρία Υπουργέ, κάνετε ένα βήμα και θα έχουμε μία πλήρως σωστή, ολοκληρωμένη ρύθμιση. Βγάλτε αυτό το όριο του 2,5%, γιατί θα είναι αδικία για κάποιον που είναι στην ίδια κατηγορία με έναν άλλον, ο άλλος να μπορέσει να πάει εκεί που θέλει και το παιδί το πολύτεκνο, επίσης, το τρίτεκνο να μείνει εκτός γιατί μπαίνει αυτό το 2,5%. Γιατί δεν ολοκληρώνουμε τη ρύθμιση; Αφού δίδετε την αναδρομικότητα, αφαιρέστε το αυτό το 2,5 και θα σας χειροκροτήσει όλη η Βουλή, όλα τα κόμματα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Κατανοητό. Τι έχει να πει η κυρία Υπουργός;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ: Για τους ήδη εισαχθέντες φοιτητές που τους πετάει έξω ο νόμος αυτός τι έχει να πει;
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Αφορά τους ήδη εισαχθέντες. Πιστεύω ότι καλύπτει τη συντριπτική πλειοψηφία. Είμαι στη διάθεσή σας. Θα παραμείνω εδώ στο Κοινοβούλιο να το ξαναδώ, να το ξανασυζητήσουμε. Νομίζω ότι η υπάρχουσα διάταξη –σας παρακαλώ να τη διαβάσουμε και μαζί μετά- καλύπτει…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Προς το παρόν κρατείται.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Παραμένω, κύριε Πρόεδρε, εδώ στο Κοινοβούλιο. Ολοκληρώνω την ομιλία μου λέγοντας ότι κάθε αλλαγή χρειάζεται βελτιώσεις. Νομίζω ότι αυτές οι βελτιώσεις είναι προς τη θετική κατεύθυνση.Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Κάντε τις αναγκαίες διαβουλεύσεις.
-------
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, στην τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας θα ήθελα να αναφέρω ορισμένες νομοτεχνικές βελτιώσεις.
Φέραμε μία ουσιώδη βελτίωση για πολυτέκνους και τριτέκνους που με μια ρύθμιση, είχαν βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση. Αυτή είναι η τροπολογία που έχουμε υποβάλει και φέρνουμε μία βελτίωση, συζητώντας και με συναδέλφους εδώ. Το 2,5% για να καλύψει και περιπτώσεις ανθρώπων που θα αδικούνταν, αν έμενε το 2,5%, εισηγούμεθα να είναι 3%.
Θα ήθελα να κάνω και μια δήλωση διευκρινιστική για τους σπουδαστές, τους φοιτητές, οι οποίοι αλλάζουν Σχολή και Ίδρυμα: Πηγαίνοντας οι φοιτητές στο νέο Ίδρυμα, από την πείρα μου από τα πανεπιστήμια και την πρυτανεία, γνωρίζω ότι η βαθμολογία στα μαθήματα, τα οποία έχουν εξεταστεί και είναι τα ίδια και έχουν την ίδια ύλη, αναγνωρίζεται κανονικά. Επειδή, όμως, αυτό έχει σχέση με την αυτοτέλεια των πανεπιστήμιών, δεν μπορούμε να το νομοθετήσουμε. Αυτή είναι, όμως, η πρακτική των πανεπιστημίων. Νομίζω ότι τα παιδιά αυτά, οι φοιτητές αυτοί δεν θα έχουν πρόβλημα.
Ως προς ένα άλλο θέμα το οποίο έχουμε θίξει, το άρθρο 2 που αναφέρεται στα κριτήρια χορήγησης επάρκειας στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, θέλω να πω ότι προσπαθήσαμε να ρυθμίσουμε ένα θέμα στο οποίο υπάρχουν διάφορες τοποθετήσεις, αμφισβητήσεις και αντιρρήσεις, να το βάλουμε σε μια γραμμή και να θέσουμε κριτήρια. Η προσπάθεια ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση. Επειδή, όμως, βλέπω ότι υπάρχουν πολύ διαφορετικές εκτιμήσεις…
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Οι προθέσεις ήταν σωστές, όχι το κείμενο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Οι προθέσεις ήταν σωστές. Δεν έχω κοινοβουλευτική πείρα. Νομίζω ότι πήγε να αντιμετωπιστεί ένα θέμα, που όμως βλέπω ότι στην πράξη γεννά προβλήματα και εκτιμώντας αυτά τα προβλήματα σε συνεννόηση με την κ. Χριστοφιλοπούλου, που έχουμε χειριστεί από κοινού το θέμα, αποσύρουμε αυτήν την τροπολογία, αυτό το κομμάτι, για να μπορέσει να τύχει μιας καλύτερης επεξεργασίας που να λύνει το πρόβλημα χωρίς αντικρουόμενες απόψεις.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Παρακαλώ να κατατεθεί στα Πρακτικά και να διανεμηθεί στους κυρίους συναδέλφους.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα διόρθωση-αναδιατύπωση η οποία έχει ως εξής:…...
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα αναφερθώ σε τρεις τροπολογίες.
Όσον αφορά την τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας χαίρομαι ειλικρινά που η ηγεσία δικαίωσε, σε μεγάλο βαθμό θα έλεγα, τον αγώνα τόσο των ίδιων των πολυτέκνων όσο και όλων εμάς που σταθήκαμε πλάι τους από την αρχή υπερασπιζόμενοι τα δίκαια αιτήματά τους.
Ωστόσο με την σχετική τροπολογία η αδικία που υπέστησαν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών του 2011 δεν αποκαθίσταται, ακόμα και με τις επιπλέον θέσεις του 10%. Τα παιδιά των πολυτέκνων που δεν πληρούσαν το κριτήριο του ηλικιακού ορίου, που τώρα αποσύρεται, διαγράφησαν από τις σχολές στις οποίες πέτυχαν.
Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να προχωρήσει σε αποκατάσταση αυτής της αδικίας για λόγους νομικούς και ηθικούς. Ως προς το νομικό σκέλος γιατί ο νόμος προβλέπει ότι η πολυτεκνική ιδιότητα είναι ισόβια και δεν εμπίπτει σε ηλικιακούς ή άλλους περιορισμούς και ως προς το ηθικό σκέλος είναι κατανοητό πως δεν είναι δυνατόν οι απόφοιτοι του 2011, που ανήκουν σε πολύτεκνες οικογένειες, να αποτελέσουν τα πειραματόζωα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, να δοκιμαστούν πάνω τους όλα τα νέα μέτρα και στη συνέχεια, όταν διαπιστωθούν αδυναμίες, να γίνουν διορθώσεις που δεν συμπεριλαμβάνουν όμως αυτούς.
Επίσης, θέλω να σημειώσω πως πολλά παιδιά που διαγράφησαν από τις σχολές τους προσέφυγαν στα διοικητικά εφετεία. Κάποιοι κέρδισαν τα ασφαλιστικά μέτρα και φοιτούν κανονικά, κάποιοι αναμένουν αποφάσεις -άλλη μία άνιση αντιμετώπιση- είναι όμως βέβαιο ότι θα δικαιωθούν.
Τι θα γίνει όμως με εκείνα τα παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στη δικαιοσύνη; Πάλι οι οικονομικά ανίσχυροι θα πληρώσουν τις αδικίες και τις ατυχείς πολιτικές της Κυβέρνησης;
Επίσης, έχουμε και την περίπτωση των περσινών υποψηφίων πολύτεκνων οικογενειών που τηρώντας κατά γράμμα το νόμο αναγκάστηκαν επί ποινή διετούς αποκλεισμού να μην δηλώσουν την πολυτεκνική τους ιδιότητα, με αποτέλεσμα να πετύχουν σε σχολές διαφορετικής πόλης, τόσο από αυτή της μόνιμης κατοικίας των γονέων τους, όσο και από την πόλη που φοιτά κάποιο από τα αδέρφια τους. Δεν πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει και γι’ αυτές τις περιπτώσεις επιτρέποντας μόνο για φέτος τη δυνατότητα μετεγγραφής κοντά στις εστίες τους;
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Θα αναφερθώ, κύριε Υπουργέ, στις τροπολογίες του Υπουργείου Παιδείας, του κ. Μπαμπινιώτη. Καταρχήν, ήθελα να δηλώσω ότι χαιρόμαστε για τη διευκόλυνση που δίνεται στην κατηγορία των πολυτέκνων και όπως είπε η κυρία Υφυπουργός, η κ. Χριστοφιλοπούλου, θα υπάρξει ερμηνευτική εγκύκλιος. Θα θέλαμε να προσθέσουμε στις περιπτώσεις της εγκυκλίου -και ελπίζω να με ακούν οι υπεύθυνοι του Υπουργείου, καθώς αυτήν τη στιγμή δεν βρίσκονται στην Αίθουσα- και τους υποψήφιους που είναι τέκνα μονογονεϊκών οικογενειών, τις οποίες συνήθως ξεχνούμε, δηλαδή των άγαμων μητέρων ή αυτών που είναι χήρες, γιατί νομίζουμε ότι είναι μια κατηγορία η οποία αδικείται μονίμως.
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΒΑΡΔΙΚΟΣ: …
Έρχομαι τώρα στην τρίτη τροπολογία, αυτή που αφορά τις μεταγραφές των ειδικών κατηγοριών που είναι επίσης πολύ σωστή. Αποκαθιστά αδικίες. Με δική μου ερώτηση από τις 8 Ιουλίου του 2011 και ενέργειες πολλών άλλων συναδέλφων στη συνέχεια, ζητείται η τακτοποίηση αυτής της ανωμαλίας, γι’ αυτό αδιαφορώ για τις όποιες φωνές που μιλούν για δήθεν πελατειακές εξυπηρετήσεις με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής.
Η σωστή αυτή τροπολογία πρέπει να συμπληρωθεί και με την αλλαγή της σχετικής υπουργικής απόφασης, η οποία επιτρέπει τις μεταγραφές σε σχολές που υπάρχουν εκεί όπου βρίσκεται η κατοικία των γονιών. Διότι αν δεν γίνει αυτό όπως και πέρσι έτσι και φέτος παρά τις βελτιώσεις τα παιδιά εκτός Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πανεπιστημιουπόλεων θα μείνουν απέξω. Κάτι τέτοιο δεν είναι στις προθέσεις του Υπουργείου, από όσα γνωρίζουμε.
Τέλος επιτρέψτε μου κάτι το προσωπικό που θέλω σήμερα να πω από αυτό εδώ το Βήμα. Επειδή μπορεί η Βουλή αυτή να κλείσει αύριο η σημερινή ομιλία μου θα είναι η τελευταία σε αυτήν τη Βουλή, γι’ αυτό θέλω να ζητήσω συγγνώμη από όσους έβλαψα με τις αποφάσεις μου. Το έπραξα όμως με πλήρη συνείδηση ότι έτσι αποφεύγονται τα πολύ χειρότερα, έτσι μένουμε όρθιοι και αν πάμε όλοι μαζί θα έχουμε ζωντανές τις ελπίδες μας για ανάκαμψη και αποκατάσταση των απωλειών και των αδικιών.
ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ:
… Θα δώσω βάρος στις παραγράφους 3 και 4 αυτής της τροπολογίας που αναφέρονται σε μαθητές που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις με το καθεστώς των ειδικών κατηγοριών.
Κύριε Υπουργέ, με την προχειρότητα -για να μην πω με τη σκοπιμότητα- τα παιδιά των τρίτεκνων και πολύτεκνων οικογενειών το Σεπτέμβριο του 2011 βρέθηκαν μπροστά σε μία κανονική επίθεση από το Υπουργείο Παιδείας και από την Κυβέρνηση με το ν. 3966/2011 που πήρε ΦΕΚ στις 24 Μαΐου του 2011.
Μάλιστα οι πανελλαδικές εξετάσεις είχαν ξεκινήσει στις 12 Μαΐου και ειδικά για τα παιδιά της κατηγορίας του 10% αυτό ήταν τραγικό, όπως και για τα υπόλοιπα παιδιά γιατί είχε μία αναδρομική ισχύ από το σχολικό έτος 2010-2011.
Όσο για τους επιτυχόντες του σχολικού έτους, ενώ εγγράφηκαν στις σχολές που πέρασαν με την ειδική κατηγορία, διαγράφηκαν από τις σχολές πάρα πολλά παιδιά τα οποία δεν είχαν τη δυνατότητα να το κυνηγήσουν. Το λέω αυτό διότι σ’ αυτή την κατηγορία τα περισσότερα παιδιά είναι από πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες και σήμερα οι γονείς τους μπορεί να μην έχουν ούτε δουλειά. Δεν θα πιάσω το υπόλοιπο κομμάτι όπου το Σύνταγμα λέει για την ισόβια ιδιότητα του γονιού που είναι πολύτεκνος. Θα πιάσω το κοινωνικό κομμάτι το οποίο δεν το έπιασε καθόλου το Υπουργείο Παιδείας και μάλιστα τού επιτέθηκε.
Σήμερα έρχεται μια δικαίωση και για τους φοιτητές και για τους γονείς. Κύριε Υπουργέ, εγώ είχα καταθέσει τρεις απανωτές επίκαιρες ερωτήσεις για το συγκεκριμένο θέμα και επιμένω ότι θα ήταν καλό να ήταν εδώ ο κύριος Μπαμπινιώτης για να μας πει τι θα γίνει με τα παιδιά που ξεκίνησαν σε άλλες σχολές, σε άλλες πόλεις με τελείως διαφορετικό αντικείμενο από τις σχολές όπου αρχικά πέρασαν.
Άκουσα τον κύριο Μπαμπινιώτη που είπε κάτι γι’ αυτή την κατηγορία των παιδιών όπου είναι παρεμφερείς οι σχολές, αλλά επειδή τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ορθώς είναι αυτοτελή ιδρύματα, δεν μπορεί να νομοθετηθεί ότι τα μαθήματα που έκαναν στη μία σχολή και είναι ίδια ως ύλη και ως μάθημα με την άλλη σχολή θα μπορούν να προσμετρώνται.
Πιθανόν να υπάρξει ένας εσωτερικός κανονισμός ή μία κατανόηση από την πλευρά των σχολών αυτών όπου θα μετακινηθούν οι φοιτητές ώστε να μη χάσουν εξάμηνα. Αυτά τα παιδιά και οι οικογένειές τους έχουν χάσει τον ύπνο τους όλο το προηγούμενο διάστημα. Αυτή τη στιγμή, ενώ γίνεται μία διόρθωση, μία δικαίωση, όπως είπα, θα πρέπει να δούμε τι γίνεται μ’ αυτά τα παιδιά, τι γίνεται με την κατηγορία του 10%.
Θα πω ότι υπάρχουν και άλλα θετικά όπως το ότι εντάσσονται εδώ μέσα οι πολύδημοι, όπως η ισχύς της ειδικής κατηγορίας για τους υποψήφιους που έχουν ήδη αδέλφια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα οποία είναι εν ενεργεία και δεν είναι μεταπτυχιακοί ή διδακτορικοί φοιτητές, αλλά θέλω να ρωτήσω αν το ποσοστό αυτό φτάνει ώστε να εντάξει όλες τις κατηγορίες.
Βέβαια ήδη ανέφερε προηγουμένως ο συνάδελφος Τάσος Κουράκης ότι δεν μπορούν να εξαιρούνται οι μονογονεϊκές οικογένειες και ειδικά σ’ αυτή την κρίση. Υπάρχουν άνθρωποι που μεγαλώνουν μόνοι τους τα παιδιά τους είτε λόγω χηρείας, είτε είναι άγαμες μητέρες είτε διαζευγμένες μητέρες που δεν έχουν αποδεδειγμένα πουθενά να ακουμπήσουν. Αυτά τα παιδιά, όπως και πολλά άλλα, είναι «παιδιά ενός κατώτερου Θεού».
Θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις από τον Υπουργό Παιδείας, διευκρινίσεις και συμπληρώσεις, αν χρειάζεται, για να είναι όντως μία ορθή παράγραφος...
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο λόγος που παρεμβαίνω σήμερα δεν έχει να κάνει με το ίδιο καθ’ εαυτό το νομοσχέδιο, αλλά με μία από τις προτεινόμενες τροπολογίες και συγκεκριμένα αυτή του Υπουργείου Παιδείας και για να γίνω πιο συγκεκριμένος, με τις διατάξεις που αφορούν τα ζητήματα των πολυτέκνων.
Προέρχομαι από πολυτεκνική οικογένεια και θέλω να γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερος αγώνας, μεγαλύτερη μάχη για ένα γονιό πολύτεκνης οικογένειας από να προσπαθεί να μεγαλώσει και να σπουδάσει όλα του τα παιδιά ισοδύναμα και ισάξια. Είναι μία μάχη που γίνεται με πολλές θυσίες και ενίοτε με πολύ κόπο και πόνο.
Και ξέρετε αυτά δεν είναι απλά λόγια που αρκετές φορές επικαλούμαστε πολλοί συνάδελφοι όταν συζητάμε για θέματα πολυτέκνων. Η προστασία της πολύτεκνης οικογένειας θα πρέπει να αποτελέσει το κύριο μέλημα της πολιτείας, η διευκόλυνση αυτών των οικογενειών την κύρια υποχρέωσή της.
Τα λέω αυτά, γιατί στις κατά καιρούς ψηφίσεις νομοσχεδίων που αφορούν τις πολύτεκνες οικογένειες αισθάνομαι σαν να γίνεται πάντα ένα παζάρι μεταξύ της πολιτείας και των πολυτέκνων, πολλές φορές με μία καχύποπτη στάση της πολιτείας, λες και θα χαριστούμε στους ανθρώπους αυτούς, λες και μας χρωστάνε κάτι. Και κάθε φορά φαίνεται ότι δήθεν τους εξυπηρετούμε και τους βολεύουμε.
Να ξεκαθαρίσουμε το εξής και αυτό ως ένα γενικό σχόλιο για τις διάφορες νομοθετικές πρωτοβουλίες ή τροπολογίες που κατατίθενται στη Βουλή και αφορούν τους πολυτέκνους: Δεν κάνουμε χάρη στους πολυτέκνους, χάρη μας έχουν κάνει αυτοί που με προσωπικές θυσίες συμβάλλουν στην εθνική μας υπόσταση. Διότι ας μην γελιόμαστε, αν η Ελλάδα αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα, αυτό είναι το δημογραφικό. Η Ελλάδα δεν απειλείται να καταστραφεί μόνο γιατί η οικονομία της απειλείται και είναι διαλυμένη, αλλά η χώρα μας απειλείται διότι απλούστατα γερνά και όταν κάτι γερνά αναπόφευκτα πεθαίνει. Όταν ο πληθυσμός δεν ανανεώνεται, τότε είναι σίγουρο ότι θα οδηγηθεί σε καταστροφή.
Δεν θέλω να κουράζω άλλο. Ας έρθω κατευθείαν στην εν λόγω κατατεθείσα προσθήκη–τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
Επιτρέψτε μου πολύ γρήγορα να καταθέσω προτάσεις που αφορούν την υπό συζήτηση τροπολογία και όπου πιστεύω ότι βελτιώνει τις ρυθμίσεις έτσι όπως έχουν κατατεθεί.
Πρώτα απ’ όλα, θα πρέπει η παράγραφος 3 και ειδικότερα η περίπτωση αα΄, που αφορά τους πολύτεκνους, για να μην προκληθούν οι οποιεσδήποτε παρερμηνείες στο μέλλον, να διατυπωθεί ως ακολούθως: «Υποψηφίων που είναι πολύτεκνοι σύμφωνα με το νόμο και τους έχει απονεμηθεί η πολυτεκνική ιδιότητα και υποψηφίων τέκνων των εν λόγω πολυτέκνων».
Στην ίδια παράγραφο 3, η περίπτωση β΄ πρέπει να διατυπωθεί ως ακολούθως: Δεδομένου ότι ως έχει περιλαμβάνει και περιπτώσεις πολυτέκνων, αγάμων μητέρων με τρία μη αναγνωρισμένα τέκνα, που είναι πολύτεκνες», ενώ δεν περιλαμβάνει περιπτώσεις που δεν είναι πολύτεκνοι και έχουν πολύ περισσότερα των τριών τέκνων δηλαδή, γονείς από δύο γάμους που δεν έχουν την επιμέλεια των παιδιών τους και από τους δύο γάμους.
Δεύτερον: Υποψηφίων γονέων και τέκνων οικογενειών με τρία τουλάχιστον τέκνα από νόμιμο γάμο ή νομιμοποιηθέντα ή νομίμως αναγνωρισθέντα ή υιοθετημένα.
Έρχομαι τώρα στην πιο κρίσιμη διάταξη, στην παράγραφο 4, όπου πρέπει να διορθωθεί η ρύθμιση και να προστεθεί διάταξη, η οποία θα ρυθμίζει και τα θέματα των υποψηφίων πολυτέκνων, οι οποίοι συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2011-12 και βάσει της βαθμολογίας που έλαβαν ήταν επιτυχόντες με την ειδική κατηγορία, δεδομένου ότι η προτεινόμενη ρύθμιση αφορά αυτούς που θα συμμετέχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2012-13 και μερικώς του 2011-12, μέσω της παραγράφου 4, που είναι ελλιπής.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα την ανοχή σας για λίγο.
Η παράγραφος 4 αναφέρεται σε όσους αποφοίτησαν το 2011 και πρέπει να συμπεριλάβει και τους αποφοιτήσαντες το 2010 και συνεπώς η φράση: «Από όσους αποφοίτησαν από το έτος 2011» πρέπει να διορθωθεί με τη φράση «Από όσους αποφοίτησαν τα έτη 2010 και 2011».
Περαιτέρω επιτρέψτε μου να προχωρήσω σε επιπλέον παρατηρήσεις-προτάσεις που θα πρέπει να συμπεριληφθούν σε αυτές τις ρυθμίσεις.
Το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών με την υπ’ αριθμ. 9012 απόφασή του έκρινε παράνομη και εκτός νομοθετικής εξουσιοδότησης την Υπουργική της απόφαση 253/2011, με την οποία θέσπισε πρόσθετη προϋπόθεση και απαγόρευε στους πολυτέκνους και τα τέκνα τους και τους τριτέκνους να διεκδικήσουν θέσεις με την ειδική κατηγορία στις πανελλήνιες εξετάσεις στις σχολές και στα τμήματα εκτός του τόπου διοικητικής περιφέρειας της κατοικίας των γονέων τους.
Ως εκ τούτου, αυτή η πρόσθετη προϋπόθεση πρέπει να καταργηθεί και να ισχύσει και για όσους συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις του ακαδημαϊκού έτους 2011-2012.
Με το άρθρο 25 παράγραφος 1 του ν. 3879/2010 καθιερώθηκε ότι το Τ.Ε.Ι. Χαλκίδος υπάγεται στο Λεκανοπέδιο της Αττικής. Έτσι, αν κάποιο τέκνο πολύτεκνης οικογένειας που κατοικούσε στην περιοχή της Αττικής και στις πανελλήνιες εξετάσεις είχε επιτύχει σε κάποιο Τ.Ε.Ι., δεν ελάμβανε μετεγγραφή για το αντίστοιχο Τ.Ε.Ι. των Αθηνών ή Πειραιώς, αλλά το Υπουργείο Παιδείας το έστελνε στο Τ.Ε.Ι. Χαλκίδος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κλείστε παρακαλώ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ: Κλείνω, κύριε Πρόεδρε.
Με τον τρόπο αυτό, οι πολύτεκνοι γονείς αδυνατούσαν να σπουδάσουν τα παιδιά τους, αφού δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να διατηρούν και δεύτερο σπίτι.
Ήδη, όμως το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών με εκδοθείσες αποφάσεις του και άλλες όμοιες ακύρωσε την απόφαση του Υπουργού Παιδείας που έστελνε τα τέκνα πολυτέκνων στα Ψαχνά Ευβοίας –λόγου χάρη- και διέταξε τη μετεγγραφή τους στο αντίστοιχο Τ.Ε.Ι. Αθηνών-Πειραιώς, που ήταν το πλησιέστερο του τόπου της κατοικίας τους. Συνεπώς, αυτό πρέπει να εφαρμοστεί και για τα παιδιά που δεν άσκησαν προσφυγές στο Διοικητικό Εφετείο.
Ευχαριστώ πολύ.
-------------
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό και στο σύνολο κατά πλειοψηφία.
Συνεπώς, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις για την Τοπική Ανάπτυξη, την Αυτοδιοίκηση και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση - Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ» έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία σε μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου και έχει ως εξής:
ΠΗΓΗ: http://www.hellenicparliament.gr/Praktika/Synedriaseis-Olomeleias?sessionRecord=889559e2-3b92-4482-8302-4d4362d9534f
---------
Υπενθυμίζουμε τα έγγραφα της ΑΣΠΕ που στάλθηκαν τελευταία για αυτό το θέμα …
Έγγραφο ΑΣΠΕ στους βουλευτές για την τροπολογία του Υπ. Παιδείας....
Τι αλλάζει σε πολύτεκνους και τρίτεκνους για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Στη Βουλή η τροπολογία..
Υπόμνημα ΑΣΠΕ στον νέο Υπουργό Παιδείας για θέματα που απασχολούν τον Πολυτεκνικό κόσμο..