Ενημέρωση
- 25 Σεπτεμβρίου 2008 // //
- Δημογραφικό
- Εμφανίσεις: 10886
Δημοτικά: Αυξάνονται αλματωδώς τα παιδιά από αλλοδαπές μητέρες | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Του ΜΑΝΟΛΗ Γ. ΔΡΕΤΤΑΚΗ* | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Σε παλαιότερα άρθρα μας στην «Ελευθεροτυπία» έχουμε επισημάνει από τη μια μεριά τη συνεχή αύξηση των παιδιών με αλλοδαπούς και παλιννοστούντες γονείς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και από την άλλη τον σημαντικό αριθμό παιδιών που γεννιούνται στην Ελλάδα από αλλοδαπές μητέρες. Ετήσια απογραφή των μαθητών με αλλοδαπούς και παλιννοστούντες γονείς -μετά από πρότασή μας το 1994 στον τότε υπουργό Παιδείας- άρχισε να γίνεται από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας (ΕΣΥΕ) από το 1995, ενώ στοιχεία για τις γεννήσεις στην Ελλάδα από αλλοδαπές μητέρες υπάρχουν διαθέσιμα μόνο τα τελευταία έτη. Στο άρθρο αυτό εξετάζουμε την εξέλιξη του αριθμού των παιδιών που γεννήθηκαν στην Ελλάδα από αλλοδαπές μητέρες και φοιτούν στα δημοτικά σχολεία σε σχέση με τον αριθμό του συνόλου των παιδιών με αλλοδαπούς γονείς στα ίδια σχολεία, καθώς και τα ειδικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά. Στοιχεία από την απογραφή της ΕΣΥΕ για τα παιδιά αυτά υπάρχουν για τα σχολικά έτη 2000/01 και 2002/03 - 2006/07. Στην 1η στήλη του πίνακα που ακολουθεί δίνεται ο αριθμός των μαθητών στα δημοτικά σχολεία που γεννήθηκαν στην Ελλάδα από αλλοδαπές μητέρες και στη 2η το σύνολο των μαθητών με αλλοδαπούς γονείς στα δημοτικά σχολεία, της χώρας τα σχολικά έτη που προαναφέρθηκαν. Στην 3η στήλη του πίνακα δίνεται το ποσοστό το οποίο τα παιδιά που γεννήθηκαν στην Ελλάδα από αλλοδαπές μητέρες αντιπροσωπεύουν στο σύνολο των παιδιών με αλλοδαπούς γονείς. Παιδιά με αλλοδαπούς γονείς που φοιτούσαν στα δημοτικά σχολεία κατά τόπο γέννησης τα σχολικά έτη 2000/01 και 2002/03-2006/07 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Στην τελευταία γραμμή του πίνακα δίνεται η ποσοστιαία αύξηση των μαθητών αυτών το 2006 σε σχέση με το 2000. Από την τελευταία γραμμή του πίνακα φαίνεται ότι το σύνολο των παιδιών από αλλοδαπές μητέρες στα δημοτικά σχολεία αυξήθηκε κατά 36,8% στο διάστημα 2000-2006. Η αύξηση, όμως, αυτή δεν οφείλεται σε παιδιά που γεννήθηκαν στο εξωτερικό, ο αριθμός των οποίων αυξήθηκε ελάχιστα, αλλά στα παιδιά που γεννήθηκαν από αλλοδαπές μητέρες στην Ελλάδα, ο αριθμός των οποίων υπερτετραπλασιάστηκε στο ίδιο διάστημα. Τα 60.347 παιδιά στα δημοτικά σχολεία το σχολικό έτος 2006/07 με αλλοδαπούς γονείς αντιπροσωπεύουν γύρω στο 10% και τα 20.426 από αυτά που γεννήθηκαν στην Ελλάδα από αλλοδαπές μητέρες, γύρω στο 3% του μαθητικού πληθυσμού των σχολείων αυτών. Το ποσοστό 3% των παιδιών στα δημοτικά σχολεία που γεννήθηκαν στην Ελλάδα από αλλοδαπές μητέρες είναι, φυσικά, πολύ μικρό. Δεν θα παραμείνει, όμως, στα επίπεδα αυτά, δεδομένου ότι οι γεννήσεις από αλλοδαπές μητέρες στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό του συνόλου των γεννήσεων. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα από την ΕΣΥΕ, από τις 107.545 γεννήσεις στη χώρα μας το 2005 οι 19.136 (ή το 17,8%) και από τις 112.042 γεννήσεις το 2006 οι 19.458 (ή το 17,4%) ήταν από αλλοδαπές μητέρες. Είναι, κατά συνέπεια, σαφές ότι ο αριθμός των παιδιών με αλλοδαπούς γονείς που γεννήθηκαν στην Ελλάδα θα αυξάνεται συνεχώς τα επόμενα χρόνια και το ποσοστό που τα παιδιά αυτά θα αντιπροσωπεύουν στον μαθητικό πληθυσμό των δημοτικών σχολείων μετά από λίγα χρόνια θα ξεπερνά το 15% αν τα ποσοστά που αντιπροσώπευαν στο σύνολο των γεννήσεων διατηρηθούν στο επίπεδο των ετών 2005-2006. Οπως συμβαίνει και σήμερα, πολλά από τα παιδιά αυτά, μετά το δημοτικό, θα προχωρήσουν στο γυμνάσιο και στη συνέχεια στα ενιαία λύκεια ή στα ΤΕΕ και το ποσοστό που θα αντιπροσωπεύουν στον μαθητικό πληθυσμό και των σχολείων αυτών θα αυξάνεται συνεχώς. Δεδομένου ότι η μεγάλη πλειονότητα των παιδιών αυτών θα μείνει στην Ελλάδα, είναι ανάγκη να αντιμετωπιστούν τα ειδικά προβλήματά τους προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία πολιτών δεύτερης κατηγορίας. Τα προβλήματα αυτά είναι πολλά. Εκτός από το μείζον πρόβλημα της νομιμοποίησης ενός σημαντικού ποσοστού των γονέων των παιδιών αυτών και την όχι καλή οικονομική τους κατάσταση, τα παιδιά αυτά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ελληνική γλώσσα, στην προσαρμογή στο περιβάλλον του σχολείου κ.λπ. Επιπλέον, έχουν και το πρόβλημα ότι δεν γνωρίζουν να γράφουν και να διαβάζουν στη μητρική τους γλώσσα. Τα προβλήματα αυτά απαιτούν άμεση αντιμετώπιση ώστε τα παιδιά αυτά να προχωρήσουν κανονικά στις σπουδές τους. Και η αντιμετώπιση αυτή θα πρέπει να αρχίσει, όπως γίνεται στη Γερμανία όπου υπάρχουν παρόμοια προβλήματα, πριν τα παιδιά αυτά εγγραφούν στα δημοτικά σχολεία, δηλαδή από τα νηπιαγωγεία. Το ζητούμενο, επομένως, είναι η έγκαιρη κατάρτιση ενός συγκροτημένου προγράμματος για την επίλυση των προβλημάτων αυτών και η αναγκαία χρηματοδότησή του, μέρος της οποίας μπορεί να προέλθει από τα κοινοτικά ταμεία. * Πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 25/09/2008 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
================================================================= 2.ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ -ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ–ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2006/07 ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Για να τις δείτε πατήστε: εδώ |