Ενημέρωση
- 20 Μαϊος 2008 // //
- Ανακοινώσεις Α.Σ.Π.Ε.
- Εμφανίσεις: 8496
Απάντηση του με αρ. πρωτ. 179/13.03.2008 υπομνήματός μας, για αιτήματα κοινωνικοασφαλιστικού περιεχομένου...
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Αθήνα, 12/05/2008
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ & Αριθ.πρωτ.: Φ.11221/7202/308
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜ. ΚΟΙΝ. ΑΣΦ/ΣΕΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: ΚΥΡΙΑΣ ΑΣΦ/ΣΗΣ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ: Α΄
Tαχ. Δ/νση: Σταδίου 29 ΠΡΟΣ: Ανώτατη Συνομοσπονδία
Ταχ. Κώδικας: 101 10, Αθήνα Πολυτέκνων Ελλάδος
Πληροφορίες: Σ. Αντωνάτου Πλ. Ελευθερίας 22, 105 53 ΑΘΗΝΑ
Tηλέφωνο: 210 3368 128
Fax: 210 3368 124 ΚΟΙΝ.: Γραφείο κ. Υπουργού
(Α.Π. 2042/14.03.2008)
ΘΕΜΑ: Αιτήματα κοινωνικοασφαλιστικού περιεχομένου.
Σε απάντηση του με αρ. πρωτ. 179/13.03.2008 υπομνήματός σας, το οποίο μας διαβιβάσθηκε από το γραφείο της κ. Υπουργού, και σχετικά με το ως άνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1. Με τις διατάξεις των άρθρων 141 και 142 του νέου νόμου 3655/08 (ΦΕΚ 58 Α΄), τίθεται το νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία και τόνωση του θεσμού της οικογένειας, καθώς και για τη στήριξη της εργαζόμενης μητέρας.
Συγκεκριμένα, με το άρθρο 141, παρ.1, παρέχεται η δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικού χρόνου στις μητέρες ασφαλισμένες σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, πλην Ο.Γ.Α., για κάθε παιδί, και μέχρι 3, που αποκτούν από 01.01.2000 και εφεξής. Ο πλασματικός αυτός χρόνος, που ανέρχεται σε 1 έτος για το πρώτο παιδί και σε 2 έτη για κάθε επόμενο παιδί και μέχρι το τρίτο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί όχι μόνο για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος αλλά και για την προσαύξηση του ποσού της σύνταξης.
Η συγκεκριμένη διάταξη, η οποία αντικαθιστά τη μέχρι σήμερα ισχύουσα διάταξη, της παρ.7, του άρθρου 4, του ν.3029/2002, παρουσιάζει μία σειρά από πλεονεκτήματα, καθότι:
α) Το δικαίωμα αναγνώρισης πλασματικού χρόνου αφορά στις ασφαλισμένες σε οποιονδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης, πλην Ο.Γ.Α., και όχι μόνο στις ασφαλισμένες του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ..
β) Ο πλασματικός χρόνος αφορά στα παιδιά που αποκτώνται από 01.01.2000 και εφεξής και όχι πλέον παιδιά που αποκτώνται από 01.01.2003 και μετά, δηλαδή έχουμε επέκταση της ισχύουσας διάταξης κατά 3 έτη.
γ) Ο αναγνωριζόμενος πλασματικός χρόνος αυξάνεται σε 5 συνολικά έτη από 4,5 που ίσχυαν προηγούμενα.
δ) Πέραν του ανωτέρω χρόνου των 5 ετών, μπορεί, επιπλέον, να αναγνωρισθεί και ο χρόνος των 3 ½ μηνών γονικής άδειας ανατροφής παιδιών της παρ.1, του άρθρου 5, του ν.1483/84, πράγμα που δεν ισχύει σήμερα.
ε) Δικαίωμα αναγνώρισης του πλασματικού χρόνου, όπως προβλέπεται και στην ισχύουσα διάταξη, έχουν και οι πατέρες ασφαλισμένοι, εφόσον το σχετικό δικαίωμα δεν ασκείται από τη μητέρα.
Πέραν των ανωτέρω, με την παρ.2, του ως άνω άρθρου, θεσπίζεται, για πρώτη φορά η καταβολή μειωμένων, κατά 50%, των εισφορών, που βαρύνουν τις μητέρες ασφαλισμένες σε όλους τους φορείς κύριας ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, για τον κλάδο σύνταξης.
Η καταβολή των μειωμένων εισφορών χωρεί για το πρώτο δωδεκάμηνο απασχόλησης μετά τη γέννηση του κάθε παιδιού ή, σε περιπτώσεις επιδότησης λόγω λοχείας, για το δωδεκάμηνο μετά τη λήξη της εν λόγω επιδότησης.
Το άρθρο 142, του ίδιου νόμου, προβλέπει τη θέσπιση, για πρώτη φορά, του δικαιώματος ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας στην εργαζόμενη μητέρα, με σχέση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις του ιδιωτικού τομέα, η οποία ασφαλίζεται στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ..
Για την εξασφάλιση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων της μητέρας Ο χρόνος της ειδικής αυτής άδειας λογίζεται ως χρόνος ασφάλισης στον κλάδο σύνταξης του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. και οι εισφορές υπολογίζονται επί του μηνιαίου ποσού (ίσου με τον κατώτατο μισθό της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (Ε.Γ.Σ.Σ.Ε.), το οποίο καταβάλλεται από τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), ο οποίος παρακρατεί από αυτό την εισφορά ασφαλισμένου και την αποδίδει στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. μαζί με την προβλεπόμενη εισφορά εργοδότη, η οποία βαρύνει τον ίδιο τον Οργανισμό (Ο.Α.Ε.Δ.).
Η θέσπιση ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας και η υιοθέτηση της καταβολής μειωμένων εισφορών, σε συνδυασμό με τον πλασματικό χρόνο ασφάλισης που χορηγείται στις μητέρες ασφαλισμένες οποιουδήποτε ασφαλιστικού οργανισμού, τη γονική άδεια ανατροφής παιδιών και τα επιδόματα κυοφορίας και λοχείας, συγκροτούν μία ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων για την ενίσχυση του θεσμού της οικογένειας και την προστασία της μητρότητας.
2. Σχετικά με τη δυνατότητα θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος από το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. για τις μητέρες ανηλίκων τέκνων, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Η Πολιτεία, αναγνωρίζοντας το διπλό ρόλο που εξακολουθεί να επιτελεί μία εργαζόμενη μητέρα, θεωρεί αναγκαία τη διατήρηση των διατάξεων που προβλέπουν τη χορήγηση πλήρους σύνταξης γήρατος στις μητέρες ανηλίκων παιδιών, οι οποίες έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας τους και τον αντίστοιχο απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης.
Ωστόσο, οι σύγχρονες δημογραφικές και κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, σε συνδυασμό με τα κίνητρα που θεσπίσθηκαν για την ενίσχυση του θεσμού της οικογένειας κατά τα πρώτα έτη ηλικίας των παιδιών, όπως αναλύθηκαν ανωτέρω, δεν δικαιολογούν, πλέον, τη δυνατότητα χορήγησης στις μητέρες ανηλίκων παιδιών μειωμένης σύνταξης στο 50ο έτος της ηλικίας τους, χρονική στιγμή κατά την οποία τα παιδιά χρειάζονται πολύ λιγότερο τη μητρική μέριμνα σε σχέση με τη νηπιακή ή παιδική ηλικία.
Επομένως, με τις διατάξεις του άρθρου 144, του ν.3655/08, επιχειρείται ο εξορθολογισμός και η σύγκλιση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, που προβλέπονται από τις νομοθεσίες των διαφόρων ασφαλιστικών φορέων, για τις μητέρες ανηλίκων τέκνων, ενώ καταργείται σταδιακά η δυνατότητα λήψης μειωμένης σύνταξης από το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ..
Πάντως, επισημαίνουμε, αφενός ότι οι προβλεπόμενες αλλαγές πραγματοποιούνται σταδιακά, προκειμένου να μην θιγούν ώριμα δικαιώματα, αφετέρου ότι, τόσο η σταδιακή κατάργηση των μειωμένων ορίων ηλικίας για τη συνταξιοδότηση της μητέρας όσο και η αντίστοιχη αύξηση των ορίων ηλικίας της πλήρους συνταξιοδότησης μέχρι το 55ο έτος της ηλικίας, δεν δημιουργούν επιβαρυντικές συνθήκες στο καθεστώς συνταξιοδότησης των μητέρων ανηλίκων, δεδομένου ότι το συνταξιοδοτικό δικαίωμα θεμελιώνεται, εφόσον η ανηλικότητα του παιδιού και ο συντάξιμος χρόνος αναζητούνται σε όρια ηλικίας μικρότερα του 55ου (από το 50ο έτος).
3. Όσον αφορά στο ειδικότερο αίτημά σας σχετικά με την προσαύξηση λόγω οικογενειακών βαρών των συντάξεων των πολυτέκνων ασφαλισμένων πριν από τις 31.12.1992, σας γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. (διατάξεις του άρθρου 29, παρ.3, του ν.1846/51, όπως αντικαταστάθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 5, παρ.3 και 4, του ν.825/78 και το άρθρο 2, παρ.8, του ν.1759/88), το ποσό της σύνταξης λόγω γήρατος και αναπηρίας προσαυξάνεται:
α) για την ή τον σύζυγο, με το εκάστοτε ισχύον ποσό ενός και μισού ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη, εφόσον δεν εργάζεται ή δεν είναι συνταξιούχος ασφαλιστικού οργανισμού ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) ή του Δημοσίου,
β) για τα παιδιά, κατά 20% για το πρώτο παιδί, 15% για το δεύτερο παιδί και 10% για το τρίτο παιδί, εφόσον είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους ή το 24ο αν σπουδάζουν και δεν ασκούν επάγγελμα ή δεν λαμβάνει για τα παιδιά προσαύξηση ο άλλος σύζυγος, αν είναι συνταξιούχος ή δεν λαμβάνουν τα ίδια σύνταξη από ασφαλιστικό οργανισμό ή το Δημόσιο ή ν.π.δ.δ.. Αν δε, το παιδί είναι ανίκανο για κάθε βιοποριστική εργασία, πριν από τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας του ή του 24ου, αν σπουδάζει, η προσαύξηση της σύνταξης συνεχίζεται όσο είναι ανίκανο, έστω και αν στο μεταξύ συνάψει γάμο.
4. Τέλος, σχετικά με τα υπόλοιπα αιτήματα που διατυπώνετε στο υπόμνημά σας, για ευνοϊκότερους όρους συνταξιοδότησης και αναγνώρισης πλασματικών χρόνων, καθώς και κινήτρων παραμονής στην εργασία και αδειών μητρότητας των πολυτέκνων ασφαλισμένων, σας γνωρίζουμε ότι απαιτείται προσεκτική συνεκτίμηση των πραγματικών αναγκών της κοινωνίας, σε συνάρτηση με τα γενικότερα δημοσιονομικά δεδομένα, αλλά και το κόστος που συνεπάγονται για τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, δεδομένου ότι δεν είναι δυνατή η προώθηση νέων νομοθετικών ρυθμίσεων, χωρίς την εξασφάλιση της μελλοντικής χρηματοδότησης των λαμβανομένων μέτρων.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΜΑΜΜΩΝΑΣ
Εσωτερική διανομή :
1. Γραφείο κ. Γενικού Γραμματέα
2. Γραφείο κ. Γεν. Δ/ντριας Κ.Α.
3. Δ/νση Κύριας Ασφ/σης Αυτοαπασχολουμένων
4. Δ/νση Κ.Α.Μ., Τμήμα Α΄