Ενημέρωση
- 24 Ιανουαρίου 2010 // //
- Θέματα Εκπαιδευτικών Πολυτέκνων
- Εμφανίσεις: 7863
ΕΘΝΟΣ24/1/2010
Ανατροπές σε διορισμούς και αποσπάσεις
Το νομοσχέδιο, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή πριν από το Πάσχα, στοχεύει στον εξορθολογισμό του συστήματος με βασικές αρχές πρώτα ο μαθητής και πρωταγωνιστής στην τάξη ο εκπαιδευτικός
Στόχος είναι το νομοσχέδιο να έχει κατατεθεί στη Βουλή πριν από το Πάσχα, ώστε η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει απελευθερωμένη από σκανδαλώδεις ρυθμίσεις του παρελθόντος και τις γνωστές, τα τελευταία χρόνια, παθογένειες της δημόσιας εκπαίδευσης (αναρίθμητα κενά στα σχολεία, χιλιάδες εκπαιδευτικοί τοποθετημένοι σε όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης πλην των αιθουσών κ.ά.).
Βασικός γνώμονας των σχεδιασμών είναι ο εξορθολογισμός του υπάρχοντος συστήματος και σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της υπουργού Παιδείας, Αννας Διαμαντοπούλου, για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να ισχύσουν δύο βασικές αρχές: «Πρώτα ο μαθητής» και «πρωταγωνιστής στην τάξη ο εκπαιδευτικός».
Μεταβατικό στάδιο
Τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα στο τρίπτυχο «διορισμοί, μεταθέσεις, αποσπάσεις» για το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει άμεσα να ενταχθούν σε... πίνακα διαγραφέντων. Η εικόνα που παρουσιάζεται σήμερα, ένα νησί να έχει 100 καθηγητές σε οργανικές θέσεις και στην πραγματικότητα να διδάσκουν το πολύ... 20, θα πάψει να υπάρχει με τις αλλαγές που θα νομοθετηθούν. Ο εξορθολογισμός του συστήματος και η εξάλειψη των χιλιάδων αποσπάσεων αναμένεται προοδευτικά να οδηγήσει σε μείωση των συνεχών αναγκών για νέες προσλήψεις.
Βέβαια, θα υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο μέχρι την «ολική επαναφορά» στα σχολεία των χιλιάδων εκπαιδευτικών που μέσω αποσπάσεων είχαν εγκαταλείψει τις σχολικές αίθουσες. Για το σχολικό έτος 2009-2010 ισχύει η μεταβατική περίοδος και οι... «πίνακες της τρέλας» με αδικαιολόγητες αποσπάσεις ή μεταθέσεις.
Πολλά σημεία του σχεδιασμού θα δοκιμαστούν στην κρησάρα της διαβούλευσης, ωστόσο οι βασικές αλλαγές έχουν ήδη σαφή προσανατολισμό. Βεβαίως, βασικός γνώμονας του υπουργείου Παιδείας, όπως επισημαίνεται, είναι ότι «δεν πρόκειται να φέρουμε ανατροπή στη ζωή εκπαιδευτικών».
Το υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο θα προβλέπει τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, ρυθμίσεις για την επιλογή και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών καθώς και αλλαγές για τη διοικητική οργάνωση. Η έρευνα, από τον Οκτώβριο, έχει οδηγήσει σε σημαντικά συμπεράσματα για την κατάσταση στη δημόσια εκπαίδευση και για τα... απίστευτα και όμως αληθινά που συμβαίνουν! Οι τελικοί σχεδιασμοί θα ανακοινωθούν προσεχώς σε συνέντευξη Τύπου, που σίγουρα δεν θα γίνει νωρίτερα του ενός μηνός.
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
Με τον νέο νόμο όλοι οι διορισμοί εκπαιδευτικών θα γίνονται μέσω ΑΣΕΠ, στην αρμοδιότητα του οποίου επίσης θα βρίσκονται οι τοποθετήσεις αναπληρωτών. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα εξακολουθήσει να ισχύει η προσμέτρηση της όποιας προϋπηρεσίας. Βασική αλλαγή θεωρείται αυτή που θα αποδεσμεύει τους εκπαιδευτικούς από το να δίνουν... διαρκώς εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ, αφού ο διαγωνισμός για κάθε εκπαιδευτικό θα γίνεται μία φορά. Μέχρι σήμερα ο καθένας μπορούσε να μετέχει δύο, τρεις και περισσότερες φορές στην ανά διετία διαδικασία του ΑΣΕΠ, χάνοντας νέο χρόνο και χρήμα (για τα όποια φροντιστήρια).
Από τους πίνακες του ΑΣΕΠ, κάθε 2 χρόνια, προέκυπταν οι διοριστέοι και οι πλεονάζοντες επιτυχόντες, από τον πίνακα των οποίων έβγαιναν οι αναπληρωτές. Για τον οριστικό διορισμό των τελευταίων προϋπηρεσία 36 μηνών σήμαινε τον διορισμό τους δίχως ΑΣΕΠ. Αναπληρωτής με 24 μήνες προϋπηρεσία θεωρείτο επιτυχών του ΑΣΕΠ με 50%, ενώ όσοι μετείχαν δίχως προϋπηρεσία χρειαζόταν 55% επιτυχία με επίδοση σε όλα τα μαθήματα άνω του 50%.
Με τον νέο νόμο οι διορισμοί θα γίνονται ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Ο εκπαιδευτικός δεν θα δηλώνει τις προτιμήσεις του ανά την επικράτεια, αλλά σε συγκεκριμένη εκπαιδευτική περιφέρεια. Μελετάται επίσης η προοπτική ο εκπαιδευτικός να καλείται να δηλώσει δεσμευτικά τον χρόνο παραμονής του στον τόπο διορισμού του, δίχως στη συνέχεια να μπορεί να ζητήσει απόσπαση ή μετάθεση χωρίς να επικαλεστεί λόγους... ύψιστης ανάγκης! Σήμερα η δέσμευση για παραμονή στον τόπο πρώτου διορισμού είναι δύο χρόνια, δίχως όμως ακόμη και γι΄ αυτό το διάστημα να αποκλείονται οι αποσπάσεις. Ετσι, από την «οργανική θέση» της «μεθορίου» προκύπτουν τα επιπλέον μόρια για την εκ των υστέρων καλή μετάθεση.
ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ
Επιστρέφουν στη βάση τους χιλιάδες αποσπασμένοι δάσκαλοι και καθηγητές
Η μέχρι τώρα μέθοδος των αποσπάσεων για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποτελεί ανοιχτή πληγή της εκπαίδευσης. Βάσει του υφιστάμενου νόμου, το υπουργείο δεν μπορεί να «πειράξει» το καθεστώς των αποσπάσεων, αφού ο προηγούμενος υπουργός θεσμοθέτησε... τριετή ορίζοντα!
Είναι ωστόσο κοινό μυστικό ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι μέχρι τον Ιούνιο να έχει ξεκαθαρίσει το πλαίσιο και να έχουν γυρίσει στη «βάση» τους χιλιάδες αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί σε διάφορες άσχετες με την εκπαίδευση υπηρεσίες, μηδέ εξαιρουμένων των γραφείων των βουλευτών. Ως γνωστόν, οι υφιστάμενες αποσπάσεις δεν μπορούν να ανακληθούν τώρα, αλλά αυτό θα γίνει ή διά του νόμου ή διά υπουργικής απόφασης, το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο.
Οσο για τις μετατάξεις που έχουν μόνιμο χαρακτήρα, εξετάζεται ο εξορθολογισμός της διαδικασίας, ώστε να καλύπτονται θέσεις με πραγματικές ανάγκες.
Βασική αρχή
Χαρακτηριστικό των προθέσεων του υπουργείου είναι η απάντηση που δόθηκε σε βουλευτή από τη Βόρεια Ελλάδα, ο οποίος ζήτησε (έχει το δικαίωμα) να αποσπάσει στο γραφείο του δασκάλα: «Αν δεν βρούμε αντικαταστάτη δεν πρόκειται». Βασική αρχή που θα ακολουθηθεί για τις αποσπάσεις (κυρίως για το μεταβατικό διάστημα) είναι ότι θα ισχύσει απαρέγκλιτα ο κανόνας ότι καμία απόσπαση δεν θα γίνεται (από σχολική τάξη) αν δεν έχει εξευρεθεί ο αντικαταστάτης.
Μεγάλη πληγή του μέχρι τώρα συστήματος αποτελεί το γεγονός ότι ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να αποσπάται σε κάθε λογής δημόσια υπηρεσία, σχετική ή παντελώς άσχετη με το αντικείμενο της εκπαίδευσης.
Και μάλιστα αφήνοντας σύξυλη τη σχολική τάξη στην οποία δίδασκε!
Παράλληλα από τις αποσπάσεις προκύπτουν απίστευτα παράδοξα όπως αυτό σε διεύθυνση Β΄βάθμιας της Αττικής: ενώ κανονικά υπήρχαν 56 υπεράριθμοι καθηγητές πληροφορικής, διορίστηκαν επιπλέον 81!
ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ
Μπαίνει τέλος στην... ιδιαίτερη μεταχείρισή τους
Η του υπουργείου θεωρεί ότι το καθεστώς προσλήψεων πρέπει να είναι ενιαίο ανεξαιρέτως για όλους τους εκπαιδευτικούς. Ακόμη και αν ανήκουν σε μια ειδική κατηγορία (π.χ. πολύτεκνοι ή εκ του ιδιωτικού τομέα προερχόμενοι).
Η ιδιαίτερη μεταχείριση των πολύτεκνων εκπαιδευτικών φαίνεται ότι... εξαϋλώνεται. «Η πολιτεία οφείλει να προσμετρά ότι ο κάθε πολίτης που ανήκει σε ειδική κατηγορία δεν είναι αξιωματικά και κατάλληλος «δάσκαλος»», επισημαίνεται από το υπουργείο, ενώ στην ίδια κατεύθυνση για την κατηγορία των πολυτέκνων κινείται και το ΑΣΕΠ.
Μέχρι τώρα, οι πολύτεκνοι μπορούσαν να επιλέξουν τα κοντινότερα σχολεία στον τόπο διαμονής τους, ενώ οι λοιποί καθηγητές γυρνούσαν ανά την επικράτεια. Με αποτέλεσμα ο «φωτογραφικός» διορισμός να εκτοπίζει εκπαιδευτικούς που σε κάθε άλλη περίπτωση θα είχαν προτεραιότητα.
Στόχος της κυβέρνησης είναι οι προσλήψεις να γίνονται με γνώμονα τις υπάρχουσες ανάγκες και τα διαφαινόμενα κενά και όχι με βάση την αφομοίωση της ειδικής κατηγορίας.
Δηλαδή, αξιολόγηση παντού. Σε παρόμοιο νομικό πλαίσιο κινούνται οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ). Μέχρι στιγμής ισχύει ότι αν απολυθούν κατά την πρώτη εξαετία εργασίας από τον ιδιωτικό τομέα, προσλαμβάνονται αυτεπαγγέλτως από το Δημόσιο. Ετσι, κατά τα λεγόμενα σενάρια, παρακάμπτονται οι υφιστάμενοι πίνακες και το ΑΣΕΠ.
Ο εκπαιδευτικός δηλαδή που κρίνεται ανεπαρκής από το ιδιωτικό σχολείο -τονίζουν κύκλοι του υπουργείου- διορίζεται μέχρι σήμερα χωρίς αξιολόγηση στο Δημόσιο, κάτι που θα γίνει προσπάθεια να ανατραπεί.
Πλήρη αλλαγή στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο εξετάζουν και για την αντιμετώπιση των ΤΑΔ - Τεχνικής Εκπάιδευσης, ΠΔΣ, Ειδικής Αγωγής. Για παράδειγμα, υπάρχουν υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οι οποίοι αδυνατούν να απορροφηθούν στα αθλητικά σχολεία.
ΦΩΦΗ ΓΙΩΤΑΚΗ
Σχόλιο Αναγνώστου στο… | ||
| ||
"Η ιδιαίτερη μεταχείριση των πολύτεκνων εκπαιδευτικών φαίνεται ότι... εξαϋλώνεται. «Η πολιτεία οφείλει να προσμετρά ότι ο κάθε πολίτης που ανήκει σε ειδική κατηγορία δεν είναι αξιωματικά και κατάλληλος «δάσκαλος»», επισημαίνεται από το υπουργείο, ενώ στην ίδια κατεύθυνση για την κατηγορία των πολυτέκνων κινείται και το ΑΣΕΠ. Μέχρι τώρα, οι πολύτεκνοι μπορούσαν να...επιλέξουν τα κοντινότερα σχολεία στον τόπο διαμονής τους, ενώ οι λοιποί καθηγητές γυρνούσαν ανά την επικράτεια. Με αποτέλεσμα ο «φωτογραφικός» διορισμός να εκτοπίζει εκπαιδευτικούς που σε κάθε άλλη περίπτωση θα είχαν προτεραιότητα. (ΕΘΝΟΣ) ΤΟ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΕΝΑΣ ΓΟΝΙΟΣ ΜΕ ΠΟΛΛΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ …, ΕΙΔΙΚΑ ΣΕ ΧΩΡΑ ΜΕ ΥΠΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ , ΤΙ ΕΧΕΤΑΙ ΠΑΘΕΙ ΕΚΕΙ ΣΤΟ ΠΑΣΟΚ ΒΑΛΑΤΕ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ΜΑΤΙ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΥΣ? | ||
ΣΟΒΑΡΕΥΤΗΤΕ ΔΕΝ ΕΙΠΑΜΕ ΝΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΟΛΗ Η ΟΙΚΟΓΕΝΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΚΑΙ ΝΑ... ΠΕΤΣΟΚΟΒΕΤΕ ΠΟΛΥΤΕΚΝΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΙΟ ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥΣ. | ||
ΕΓΩ ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΝΑ ΤΟΥΣ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΕΞΟΡΙΑ ΑΝ ΕΧΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΟ" |
===============================================
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
24/1/2010
Τα πανεπιστήμια παίρνουν μέτρα για τις μετεγγραφές
Καταγγελίες για ψευδεπίγραφες υιοθεσίες και επιμέλειες
Του Αποστολου Λακασα
Τα πανεπιστήμια αποφάσισαν να περιορίσουν την (κυριολεκτικά) μάστιγα των μετεγγραφών. Ετσι, προχωρούν σε μεταξύ τους συμφωνίες ώστε, με την άρση της αντιστοιχίας των τμημάτων, το κάθε περιφερειακό τμήμα να διατηρεί τους εισακτέους του, οι οποίοι έως σήμερα, φυλλορροούν μέσω μετεγγραφών προς κεντρικά ΑΕΙ. Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας προχωράει σε ειδική ρύθμιση θωράκισης του αδιάβλητου της διαδικασίας, καθώς υπάρχουν υπόνοιες από την εκτίναξη των... τρίτεκνων που παίρνουν κάθε χρόνο μετεγγραφή.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το υπ. Παιδείας σε νομοσχέδιο που καταρτίζει θα περιλάβει διάταξη για αυστηρούς ελέγχους εκ μέρους των πανεπιστημίων και ΤΕΙ, που εξετάζουν τις αιτήσεις μετεγγραφής. Κι αυτό γιατί υπάρχουν υπόνοιες για καταστρατήγηση των διατάξεων σχετικά με την οικογενειακή κατάσταση των φοιτητών «με συστηματικές πράξεις αναδοχής», όπως χαρακτηριστικά είπε στην «Κ» πανεπιστημιακός. Συγκεκριμένα, ο νόμος δίνει δικαίωμα άμεσης μετεγγραφής στο ΑΕΙ της αρεσκείας τους σε φοιτητές από τρίτεκνη οικογένεια. Μόνος όρος είναι η ηλικία του μεγαλύτερου παιδιού της τρίτεκνης οικογένειας να μην έχει ξεπεράσει τα 26 έτη. Στο υπουργείο, έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις σημαντικής αύξησης των μετεγγραφομένων από τρίτεκνη οικογένεια. Ενδεικτικά, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, από τις 502 αιτήσεις μετεγγραφών που έγιναν φέτος δεκτές στις επτά σχολές του ιδρύματος (τόσες έχουν αντίστοιχες σχολές σε περιφερειακά ΑΕΙ), οι 280 αιτήσεις ήταν φοιτητών από τρίτεκνες οικογένειες (ποσοστό 55,7%). Στη νέα ρύθμιση που θα ισχύσει από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2010-2011, το υπ. Παιδείας θα επιχειρήσει να θωρακίσει τη διαδικασία με καλύτερους ελέγχους της οικογενειακής κατάστασης των αιτούντων. «Παίζεται “παιχνίδι” με τις υιοθεσίες και τις επιμέλειες τέκνων, ακόμη και παιδιών προσφύγων», ανέφεραν στην «Κ» παράγοντες των πανεπιστημίων.
Συμφωνίες
Από την άλλη, σχολές περιφερειακών και κεντρικών ιδρυμάτων με ομοειδή τίτλο συνάπτουν συμφωνία, ώστε να αποκλείουν το κύμα μετεγγραφών που αποψιλώνει τα περιφερειακά τμήματα. Χαρακτηριστική είναι η συμφωνία που έγινε ανάμεσα στο Παν. Αιγαίου και στο Χαροκόπειο Παν. Αθηνών, όταν το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής (με έδρα στη Λήμνο), το οποίο πρωτολειτούργησε φέτος, ξέμεινε από φοιτητές, αφού οι περισσότεροι πήραν μετεγγραφή στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκόπειου Αθηνών. Οι αρχές των δύο ιδρυμάτων ήλθαν σε συμφωνία, δηλώνοντας ότι τα προγράμματα σπουδών των δύο τμημάτων δεν έχουν αντιστοιχία και άρα οι φοιτητές δεν μπορούν να μετεγγραφούν από το ένα τμήμα στο άλλο.
Σε ανάλογη συμφωνία αναμένεται να προχωρήσει το Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Παν. Πελοποννήσου (με έδρα στην Κόρινθο) με το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Παν. Μακεδονίας (με έδρα στη Θεσσαλονίκη). «Θα ζητήσουμε την άρση της αντιστοιχίας που υπάρχει μεταξύ των δύο τμημάτων, η οποία επιτρέπει τις μετεγγραφές. Είναι εντυπωσιακό ότι από τους 130 φετινούς εισακτέους στο τμήμα της Κορίνθου περίπου οι 100 πήραν μετεγγραφή στο Τμήμα του Παν. Μακεδονίας», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο νέος πρύτανης του Παν. Πελοποννήσου κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου. Μάλιστα, πανεπιστημιακός του ιδρύματος της Θεσσαλονίκης ανέφερε στην «Κ» περίπτωση γνωστού του φοιτητή ο οποίος, καθώς πληρούσε τους όρους μετεγγραφής, ζήτησε να μην ταξιδέψει στην Κόρινθο. «Αφού θα φύγουμε από την Κόρινθο, γιατί να μην κάνουμε την εγγραφή και κατόπιν τη μετεγγραφή μέσω ΚΕΠ;» ρώτησε, αφήνοντας άφωνο τον πανεπιστημιακό...
Ρυθμίζονται εκκρεμότητες
Με νομοσχέδιο «σκούπα» (όπως το χαρακτηρίζουν, γιατί με αυτό θα ρυθμισθούν διάφορες εκκρεμότητες) το υπουργείο Παιδείας θα ικανοποιήσει διάφορα αιτήματα των ΑΕΙ σχετικά με δυσλειτουργίες που προκάλεσε ο νόμος-πλαίσιο του 2007. Συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο, που από το υπουργείο δεν θεωρείται νέος νόμος-πλαίσιο, θα ρυθμίζεται το ζήτημα της σύνθεσης των εκλεκτορικών σωμάτων. Ο ισχύον νόμος προβλέπει ότι στα εκλεκτορικά σώματα μετέχουν (κατά το 1/3) πανεπιστημιακοί από άλλο ΑΕΙ (της Ελλάδος ή του εξωτερικού) κι αυτό δυσκολεύει την αναζήτηση εκλεκτόρων, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η διαδικασία εκλογής. Επίσης, στο νομοσχέδιο θα προωθηθεί νέο σύστημα διανομής πανεπιστημιακών συγγραμμάτων. Με βάση αυτό, οι διδάσκοντες από τον Μάιο θα επιλέγουν τα βιβλία που θα προτείνουν στους φοιτητές, οι οποίοι με την έναρξη της χρονιάς τον Οκτώβριο –έχοντας λάβει έναν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (pin) – θα δηλώνουν τα βιβλία μέσω Διαδικτύου και θα μπορούν να τα παραλαμβάνουν άμεσα. Εντύπωση προκαλεί η πληροφορία ότι το υπ. Παιδείας εξετάζει τη μείωση της βαρύτητας της ψήφου των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές (η βαρύτητα θα σταθμίζεται ανάλογα με τη συμμετοχή τους). Παρ’ ότι ικανοποιεί το αίτημα πρυτάνεων και της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ, εάν προκριθεί θα προκαλέσει έντονες αντιδράσεις φοιτητικών παρατάξεων.